Retsudvalget 2011-12
S 361
Offentligt
1036058_0001.png
1036058_0002.png
1036058_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetLovsekretariatetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
1. november 2011Færdselskontoret2011-0033-0085262545
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 361, som medlem af Folke-tinget Karen Jespersen (V) har stillet til justitsministeren den 24. oktober2011.
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. S 361 fra medlem af Folketinget Karen Jespersen (V):

”Vil ministeren redegøre for, hvornår Folketingets beslutningom, at mennesker, der er dømt for spirituskørsel over en visstrafferamme, skal installere en alkolås i deres bil, bliver førtud i livet?”

Svar:

Den 3. juni 2010 vedtog Folketinget lov nr. 716 om ændring færdselslovenog straffeloven (Skærpet indsats mod vanvidskørsel, indførelse af alkolå-sordning og udvidet mulighed for udenretlig vedtagelse af førerretsfraken-delse m.v.), der bl.a. indeholder de overordnede lovgivningsmæssigerammer for indførelsen af en obligatorisk og en frivillig alkolåsordning.Som det fremgår af bemærkningerne til loven (jf. lovforslag nr. L 179fremsat den 26. marts 2010 af justitsministeren), forudsætter indførelsen afalkolåsordningerne imidlertid, at ordningerne nærmere udmøntes ved ef-terfølgende udstedelse af en række administrative regler.Det er derfor i lovens § 3, stk. 3, overladt til justitsministeren at fastsættetidspunktet for, hvornår den vedtagne lovgivning om alkolåse skal træde ikraft, således at dette ikke sker før, at alkolåsordningerne er fuldt udmøn-tede.Inden alkolåsordningerne kan sættes i kraft, er der behov for administrativtat fastsætte nærmere regler på en række områder i forbindelse med ordnin-gernes administration. Det drejer sig navnlig om regler vedrørende admini-strationen af alkolåssagerne, herunder om ansøgningsproceduren, de nær-mere vilkår for deltagelse i en alkolåsordning, de tekniske krav til alkolå-sen og om udelukkelse fra ordningerne som følge af vilkårsovertrædelser.Endvidere er der behov for at etablere en kontrolordning, der løbende sik-rer, at alkolåsen er installeret og anvendes korrekt i hele alkolåsperioden,ligesom der er behov for at etablere en ordning med personundersøgelseog alkoholistbehandling for deltagere i den frivillige alkolåsordning. Derhenvises i den forbindelse til punkt 3.1.6 i de almindelige bemærkninger tillovforslag nr. L 179, hvor forudsætningerne er beskrevet nærmere.Det er endvidere forudsat i lovforslaget, at administrationen af de enkeltealkolåssager vil komme til at involvere flere myndigheder, herunder politi-et, kommunerne og – for så vidt angår sager under den frivillige alko-låsordning – Kriminalforsorgen. Disse myndigheder vil derfor skulle ind-2
drages i den nærmere udformning af alkolåsordningerne. Herudover vil dernavnlig i relation til de tekniske krav og den løbende kontrol med installa-tionen af alkolåse være behov for inddragelse af andre relevante myndig-heder og aktører.På den baggrund har Justitsministeriet anmodet Rigspolitiet om – i samar-bejde med Direktoratet for Kriminalforsorgen og med inddragelse afkommunerne og øvrige relevante myndigheder – at udarbejde et samlet op-læg til, hvordan indførelsen af alkolåsordningerne kan ske inden for derammer, som er fastsat ved lov nr. 716 af 3. juni 2010. Oplægget, somfortsat er under udarbejdelse, skal bl.a. indeholde et udkast til de admini-strative regler, som skal udstedes af justitsministeren.Som det fremgår af lovbemærkningerne og gennemgangen ovenfor, er dertale om et meget omfattende og komplekst projekt, der indeholder udfor-dringer af såvel administrativ, systemmæssig, teknisk som juridisk karak-ter. Som følge heraf forventes alkolåsordningerne ikke at kunne sættes ikraft i indeværende folketingssamling. Det bemærkes i tilknytning hertil,at der i forbindelse med det igangværende arbejde med udmøntningen afalkolåsordningerne vil kunne vise sig at være behov for yderligere juste-ringer af den lovgivningsmæssige ramme.
3