Socialudvalget 2011-12
S 3071
Offentligt
1114785_0001.png
1114785_0002.png
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 3. maj 2012
E-mail [email protected]www.sm.dk
EJB/ J.nr. 2012-2696
Under henvisning til Folketingets brev af 25. april 2012 følger hermedsocial og integrationsministerens endelige svar på spørgsmål nr. S3071, stillet af Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. S 3071:”Mener ministeren, at det er rimeligt, at handicappede borgere bliver skåret ihjælpen, inden en anke har været igennem ankesystemet, eller er det mini-sterens holdning, at kommunen først har ret til at skære i hjælpen, hvis denhandicappede måtte tabe sin ankesag?”
Svar:Jeg kan oplyse, at det i § 72 i lov om retssikkerhed og administration på detsociale område er fastsat, at klage over en afgørelse – bortset fra nærmereangivne undtagelser oplistet i stk. 2-6 – ikke har opsættende virkning. Hvisen kommune har truffet afgørelse om reduktion eller frakendelse af en ydel-se, gælder kommunens afgørelse således, indtil den måtte blive ændret afen klageinstans.Kommunen vil dog undtagelsesvis selv kunne tillægge en klage opsættendevirkning. Forhold, der kan tale for, at en myndighed tillægger en klage op-sættende virkning, kan være, at der er en vis tvivl om afgørelsen, og at densiværksættelse vil have vidtrækkende konsekvenser for borgeren, som ikke –eller kun vanskeligt – lader sig genoprette.Ved vurderingen af, om en klage skal tillægges opsættende virkning, børkommunen ifølge Ankestyrelsens principafgørelse R-6-03 tage udgangs-punkt i en vurdering af, om klageadgangen vil blive gjort illusorisk, hvis kla-gen ikke tillægges opsættende virkning, eller om underinstansens afgørelse i
2
væsentlig grad vil miste sin betydning eller øjemedet, hvis klagen tillæggesopsættende virkning.Der kan klages over et afslag på at tillægge en klage opsættende virkning.
Karen Hækkerup/ Lone Larsen