Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
S 295
Offentligt

27-10-2011Børne- og undervisningsminister Christine Antorinis skriftlige svar til medlem af Folketinget KarinaAdsbøl (DF) på spørgsmål af 21. oktober 2011 (nr. S 295)”Finder ministeren det acceptabelt, at Ikast-Brande Kommune har meddelt en ung pige med spastiskelammelser, at hun skal gå på en særlig skole, som kommunen har lavet til STU-uddannede, sammenmed en masse elever, der er psykisk handicappede, og hvor kommunens borgmester har sagt, at denhandicappede ikke kan forvente at få et tilbud, som er skræddersyet til den pågældende, selv om lovgiv-ningen om STU-uddannelsen netop fordrer, at der skal være tale om et tilbud, der er målrettet den på-gældende og hvad agter ministeren at stille op for at sikre, at andre unge med et handicap ikke bliver sati samme situation?”Svar:Det er vigtigt for mig, at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, der ikke har mu-lighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse, får et fyldestgørende uddannelsestilbud i for-bindelse med ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov, der tager hensyn til den unges kvalifi-kationer, modenhed og interesser. Det er kommunalbestyrelsens opgave at sikre, at det sker – og derfindes en særlig klageadgang på området.Jeg har som minister således ikke mulighed for at gå ind i den konkrete sag, men jeg kan oplyse følgen-de:Ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov har til formål at sikre, at unge udviklingshæmmedeog andre unge med særlige behov, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddan-nelse, får en 3-årig ungdomsuddannelse.Uddannelsen indledes med et afklaringsforløb på indtil 12 uger. I forbindelse med afklaringsforløbetudarbejder Ungdommens Uddannelsesvejledning sammen med den unge og forældrene en individueluddannelsesplan, som indeholder en oversigt over de uddannelsestilbud m.v., som den unge skal tilby-des.Ungdomsuddannelsen skal i videst muligt omfang tilrettelægges under hensyntagen til den unges kvali-fikationer, modenhed og interesser. Det er dog som nævnt kommunalbestyrelsen, der træffer den ende-lige afgørelse om uddannelsesplanen.Hvis den unge er utilfreds med indholdet i uddannelsesplanen, herunder et konkret uddannelsestilbud,kan den unge klage til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning. Der er ikke fastsat en bestemtfrist for at indbringe sagen for klagenævnet, men sagen bør indbringes så hurtigt som muligt.Det er således klagenævnets opgave at sikre, at den unge modtager et relevant undervisningstilbud. Hvisklagenævnet når frem til, at kommunens tilbud ikke er fyldestgørende, kan nævnet ændre tilbuddet.Christine Antorini