Der har været kvoter for de maritime uddannelser siden uddannelsesreformen fra 2004, der blev vedtaget af et bredt politisk flertal i Folketinget, herunder også spørgerens eget parti, ja, faktisk under ledelse af den daværende konservative erhvervsminister, fordi uddannelserne på det tidspunkt lå i Erhvervsministeriet.
Jeg har ikke ændret på de kvoter.
Den eneste kvote, den nuværende regering har ændret, er kvoten for maskinmesteruddannelsen, og den er på finansloven for 2012 blevet sat op med 170 ekstra pladser.
Så lad mig derfor indledningsvis slå fast, at kvoten for hf-søfart har det omfang, den har haft siden 2004, hvor et bredt flertal i Folketinget fastlagde den.
Der har imidlertid i de seneste år været en stigende søgning til hf-søfart, og for at sikre, at det samlede optag ikke overstiger 2004-kvoten på 116 elever, har det været nødvendigt her fra 2012 at indføre specifikke lofter på de skoler, der udbyder hf-søfart, og pladserne er fordelt mellem skolerne, så alle skoler har mulighed for at oprette bæredygtige klasser.
Regeringen ønsker samlet set at få en større sammenhæng i uddannelsessystemet, og derfor skal der være en kritisk masse af studerende på alle uddannelsesinstitutionerne, så hele uddannelsessystemet er økonomisk og faglig bæredygtigt.
Derfor er det nødvendigt at indføre de her lofter for at sikre, at der også er økonomisk og faglig bæredygtige hf-søfartsudbud forskellige steder i landet, både i Marstal, Svendborg og Frederikshavn.
Så vil jeg sige, at jeg agter at gøre alt, hvad der står i min magt, for at sikre, at den samlede kvote på de 116, som altså blev fastsat i 2004, bliver udnyttet fuldt ud, såfremt der er ansøgere til det.