Finansudvalget 2011-12
S 2416
Offentligt
1088818_0001.png
1088818_0002.png
Folketingets LovsekretariatChristiansborg
Finansministeren
5. marts 2012
Endeligt svar på spørgsmål nr. S 2416 af 28. februar 2012 stillet af MetteBock (LA).

Spørgsmål:

Vil ministeren, i forbindelse med den obligatoriske digitalisering af kontakten meddet offentlige, hvor Ældresagen anfører, at hele 400.000 ældre aldrig har benyttetinternettet, redegøre for sit syn på, hvordan man sikrer ordentlige vilkår forborgere, der ikke er i stand til at benytte digital kommunikation?

Svar:

Det ligger regeringen meget på sinde at sikre, at der bliver taget hånd om de bor-gere, der ikke er i stand til at benytte digital kommunikation. Derfor er der i detudkast til lovgivning, som netop har været i høring, sørget for, at der er støtte tilde borgere, der har behov for det.Digitaliseringen af borgernes kommunikation med det offentlige sker med omtan-ke og i etaper. De områder, hvor brugerne er vant til digital selvbetjening og digi-tal kommunikation, kommer først. Sidst i 2015 kommer løsningerne til de grup-per, som måske har brug for tid eller hjælp til at lære at bruge digital selvbetjening.Overgang til digital post vil endvidere først ske sidst i 2014.Der vil blive taget hånd om de borgere, som har brug for hjælp til digital kommu-nikation eller som ikke har mulighed for at bruge de digitale løsninger, således atde også i fremtiden får adgang til de ydelser og den service, som de har ret til.Overgangen til digital kommunikation mellem borgere og myndigheder er et op-gør med papirbreve og blanketter. Det er ikke et opgør med borgernes mulighederfor at få hjælp og vejledning i deres sager med det offentlige.Borgerne vil derfor ligesom i dag kunne henvende sig og få hjælp og vejledninghos de relevante offentlige myndigheder, i borgerservicecentre eller på bibliote-kerne. Denne hjælp til digital selvbetjening ligger i forlængelse af den almindeligevejledningsopgave, jf. Forvaltningsloven § 7, overfor borgerne, som de kommuna-le borgerservicecentre og andre offentlige myndigheder i forvejen varetager.Man vil også fortsat kunne ringe til kommunen med spørgsmål.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Nogle borgere har særlige behov på grund af f.eks. demens, manglende digitalekompetencer eller et særligt handicap. Disse borgere har typisk allerede i dag be-hov for hjælp til at udfylde blanketter. Her vil myndighederne – ligesom i dag –sørge for en anden form for betjening. Det vil sige, at borgere med særlige behovkan være sikre på, at der vil være medarbejdere, der sørger for, at man får denfornødne betjening.Endelig kan jeg oplyse, at partierne bag satspuljen i efteråret øremærkede 20 mio.kr. til arbejdet med ældres it-kompetencer. Der er også afsat 8 mio. kr. fra satspul-jen til arbejde med it for socialt udsatte.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon