Miljøudvalget 2011-12
S 2146
Offentligt
1081191_0001.png
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
J.nr. 001-06693Den 16. februar 2012
Folketingsmedlem Jørgen Arbo-Bæhr (EL) har den 10. februar 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. S 2146, som hermed besvares.

Spørgsmål nr. S 2146

Kan ministeren, i forlængelse af ministerens svar på spørgsmål nr. S 2002,bekræfte, at en stor mængde glasskår transporteres ud af landet (til Tysklandog Portugal), og kan ministeren bekræfte, at CO2-udledningen på baggrundaf transport af glasskår er mindst lige så høj som ved genbrugsflasker?

Svar

Så vidt vides findes der ikke konkrete undersøgelser af CO2-udledningen vedtransport af hhv. glasskår og genbrugsflasker.Overordnet set er det Miljøstyrelsens vurdering, at CO2-udledning fratransport af glasskår og genbrugsflasker er direkte knyttet tiltransportmidlernes energiforbrug. Ved transport over længere afstande harikke kun afstanden men også lastgraden (vægten) en væsentlig betydning forenergiforbruget. En lastbil, der transporterer tomme flasker vejer mindre enden lastbil, der transporterer glasskår, hvilket betyder, at lastbilen skalanvende mindre brændstof til transport af tomme flasker. Omvendt fylderflasker mere end glasskår, hvilket betyder, at transportlængden (og dermedbrændstofforbruget) øges ved transport af flasker i forhold til transport afskår. Der er derfor faktorer, der trækker i forskellige retninger, hvad angårenergiforbruget, og derfor skal der tages højde for disse faktorer, når CO2-udledningen bestemmes.I øvrigt er Miljøstyrelsen ikke bekendt med, at der skulle eksporteres storemængder glasskår til Tyskland og Portugal. Oplysninger fra branchenindikerer, at kun en mindre del af de indsamlede glasskår eksporteres,hvilket betyder, at størstedelen omsmeltes i Danmark.
Ida Auken
/
Lars Hindkjær
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk