Socialudvalget 2011-12
S 2009
Offentligt
1079939_0001.png
1079939_0002.png
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. februar 2012
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Under henvisning til Folketingets brev af 2. februar 2012 følger hermedsocial-og integrationsministerens endelige svar på spørgsmål nr. S2009, stillet af Karina Adsbøl (DF).
THA/ J.nr. 2012-764
Spørgsmål nr. S 2009:”Vil ministeren redegøre, hvorfor GPS ikke bliver brugt som et forebyggel-ses-moment, jf. artiklen på dr.dk »Ønsker mere overvågning af udviklings-hæmmede«, hvorefter forældre til udviklingshæmmede unge ønsker mereovervågning og kontrol af deres børn?”
Svar:Der er efter serviceloven mulighed for at anvende personlige alarm- ellerpejlesystemer i særlige situationer og derigennem skabe en øget tryghed ogsikkerhed for børn med betydelig og varig psykisk funktionsnedsættelse ogderes forældre samt samfundet i øvrigt. Samtidig har institutionerne med etpersonligt alarm- eller pejlesystem et redskab til at håndtere en svær situati-on i de særlige konkrete tilfælde, hvor det vurderes, at et alarm- eller pejle-system kan medvirke til at afværge risikoen for skader på barnet eller andre.
Det personlige alarm- eller pejlesystem er alene et redskab til at lokaliserebarnet eller den unge. Men det er et redskab, der i nogle situationer må for-modes at kunne hjælpe med at afværge risikoen for alvorlig personskade.Som det fremgår ovenfor, er det netop en betingelse for at kunne anvende etpersonligt alarm- eller pejlesystem, at det i den konkrete situation vurderes,at systemet kan bidrage til at afværge risikoen for personskade.
Der er desuden i lovgivningen lagt vægt på, at alarm- eller pejlesystemerhverken kan eller må erstatte det pædagogiske arbejde hos det professio-
2
nelle personale på institutionerne. Anvendelse af et personligt alarm- ellerpejlesystem kan i den konkrete situation være et nødvendigt supplement tildet pædagogiske arbejde, men må aldrig erstatte omsorg, pleje og social-pædagogisk bistand. Der skal derfor også løbende arbejdes med den pæ-dagogiske bistand i forhold til barnet eller den unge, så der er opmærksom-hed omkring udviklingen af pædagogiske metoder, der kan erstatte magtan-vendelse i det konkrete tilfælde.
Karen Hækkerup/ Katrine Wilms Andersen