Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
S 1928
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
København, den 6. februar 2012Sagsnr.: 13688Dok.nr.: 333455
Folketinget har i skrivelse af 27. januar 2012 (spørgsmål S 1928) anmodet om minbesvarelse af følgende af Erling Bonnesen (V) stillede spørgsmål:Spørgsmål S 1928:
”Hvorfor mener ministeren, at det er nødvendigt at centraliserejordbrugskommissionerne i København, når der ser ud til at være gode muligheder forat effektivisere og placere aktiviteterne et sted i provinsen?”Svar:
Tiltaget vedr. nedlæggelse af jordbrugskommissioner og en fremtidig administration aflandbrugsloven i NaturErhvervstyrelsen indgår i Fødevareministeriets udmøntning afinitiativet om effektiv administration i staten. Effektiv administration i staten indgikoprindeligt i VK-regeringens forslag til finanslov for 2012 og er blevet videreført af dennuværende regering.Jeg har lagt vægt på, at Fødevareministeriets udmøntning af effektiv administration istaten og de omorganiseringer, der i samme forbindelse er gennemført påministerområdet, er regionalt afbalancerede. Det samlede billede på ministerområdet ersåledes, at der netto etableres 17 nye arbejdspladser i provinsen, mens der nedlægges ca.125 stillinger i Københavnsområdet.Landbrugsloven blev i 2010 liberaliseret af VK-regeringen. Lovændringen medførtebl.a. ophævelse af arealgrænse for erhvervelse og forpagtning, ophævelse afarealgrænser vedr. husdyrhold, lempelse af reglerne om bopælspligt, lempelse af reglerfor hvem der kan erhverve landbrugsejendomme (herunder regler om fortrinsstilling)samt ophævelse af landbrugspligt på driftsbygninger. Dette har medført en betydeligreduktion af administrationen af loven, som bliver varetaget afjordbrugskommissionerne med sekretariatsbetjening fra statsforvaltningerne.
Det har derfor i forbindelse med udmøntningen af effektiv administration i staten væretrelevant at foretage en revurdering af, om den organisatoriske ramme foropgavevaretagelsen vedr. landbrugsloven er den mest hensigtsmæssige i forhold til eneffektiv administration af loven, og om der kan ske en yderligere fokusering ellerbortfald af de administrative opgaver loven vedrører.Det er på baggrund heraf vurderingen, at der ved en forenkling og samling aflandbrugslovens administration i NaturErhvervstyrelsen vil kunne realiseres enbesparelse uden, at det har negative konsekvenser for kvaliteten af opgavevaretagelsen.Besparelsen realiseres gennem stordriftsfordele i sagsbehandlingen, en mere målrettetog enkel sagsbehandling – bl.a. som følge af at sagerne ikke længere skal forelægges forjordbrugskommissionerne – samt synergier i forhold til NaturErhvervstyrelsens øvrigeopgaver vedr. landbrugsloven mv.De største økonomiske og faglige gevinster opnås ved at samle opgaverne underNaturErhvervstyrelsen, således at alle opgaver vedr. landbrugsloven er forankret her.NaturErhvervstyrelsen varetager således i dag alle styringsopgaver vedr.landbrugsloven, herunder regeludstedelse, politisk betjening, faglig ekspertise mv. Dervil endvidere være synergier i forhold til NaturErhvervstyrelsens regionale enheder, derkan varetage besigtigelsesopgaver i sammenhæng med øvrige kontrolopgaver og iforhold til NaturErhvervstyrelsen opgaver vedr. kort- og datagrundlag om danskearealer.
Mette Gjerskov
/Anne Freilev
2