Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
S 1610
Offentligt
1068563_0001.png
1068563_0002.png
Folketingets Lovsekretariat
København, den 19. januar 2012Sagsnr.: 13505
Folketinget har i skrivelse af 12. januar 2012 (spørgsmål S 1610) anmodet om minbesvarelse af følgende af Preben Bang Henriksen (V) stillede spørgsmål:

Spørgsmål S 1610:

”Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med regeringsgrundlaget »Et Danmark,der står sammen« når sekretariatsbetjeningen af de regionale jordbrugskommissioner(med opgaver efter landbrugsloven) fremover skal finde sted i Fødevareministerietscentrale styrelse i København, og hvor mange AC-stillinger agter ministeren herved atflytte fra hver af de fem regionale hovedsæder til København?”

Svar:

Fødevareministeriets organisationsændringer og udmøntning af sparekrav som følge afeffektiv administration i staten medfører samlet set en balanceret personaletilpasning,hvor der vil ske en tilgang på 17 stillinger til provinsen.Det samlede billede er, at i de enheder, der er placeret i Hovedsatsområdet vil andelenaf stillinger, der nedlægges, være højere end i enhederne i resten af landet. Ligeledes vilder i forbindelse med nedlukningen af Plantedirektoratets laboratorium i Sorgenfri skeudflytning af godt 48 arbejdspladser til Fødevarestyrelsens laboratorier i provinsen. Dervil således i Fødevareministeriet ske en forskydning af arbejdspladser fra København ogud i landet på netto 17 stillinger. Heri indgår flytning af 14 stillinger fra de regionalestatsforvaltninger.Nedlæggelse af jordbrugskommissioner og en fremtidig central administration aflandbrugsloven i NaturErhvervstyrelsen indgår i Fødevareministeriets udmøntning afinitiativet om effektiv administration i staten, der indebærer, at statens driftsinstitutionerskal reducere udgifterne med 2½ pct. i 2012 og 5 pct. i 2013 og frem. Dette skal skegennem en effektivisering og prioritering af institutionernes opgavevaretagelse.På Fødevareministeriets område skal der samlet set udmøntes en udgiftsreduktion på 58mio. kr. årligt fra 2013.
Ved at samle al administration af landbrugsloven under NaturErhvervstyrelsen vil derpå grund af stordriftsfordele og synergieffekter kunne opnås effektiviseringer afsagsbehandlingen, ligesom der vil være faglige gevinster ved at samle al administrationaf landbrugsloven i ét fagligt miljø.Der vil således med initiativet blive nedlagt i alt ca. 14,5 stillinger – inkl. opgaven vedr.jordbrugsanalyser - i de fem regionale statsforvaltninger. Dette er ikke nogen nembeslutning, men i en alvorlig situation for statens finanser, er det min vurdering, at deter rigtigt at gennemføre initiativet. Særligt fordi alternativet vil være at foretagebesparelser på områder, hvor det vil kunne have større negative konsekvenser forerhverv, miljø eller fødevaresikkerhed.De 14,5 stillinger, hvoraf ca. 13 er AC-stillinger, er på årsværk fordelt som følgermellem de regionale statsforvaltninger:

Hovedstaden Sjælland

Syddanmark Midtjylland Nordjylland I alt

0,524,534,514,5
I Nordjylland indgår 2 AC-stillinger vedrørende området for jordbrugsanalyser.Det er på ovennævnte baggrund min vurdering, at Fødevareministeriets udmøntning afde nødvendige personaletilpasninger er afbalanceret i forhold til regionalpolitiskeovervejelser.
Mette Gjerskov
/Anne Freilev
2