Finansudvalget 2011-12
S 1467
Offentligt
1068085_0001.png
Folketingets LovsekretariatChristiansborg
Finansministeren18. januar 2012
Svar på spørgsmål S 1467 af 5. januar 2012 stillet af Eva KjerHansen (V)

Spørgsmål

Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål nr. S 440 oplyse, inden for hvilkefelter den offentlige service forøges, og hvordan denne forøgelse af den offentligeservice vil udvide befolkningens forbrugsmuligheder?

Svar

De såkaldt udvidede forbrugsmuligheder opgøres som summen af de disponibleindkomster (forbrugsmulighederne) og forbruget af den individuelle offentligeservice.Med udgangspunkt i befolkningens anvendelse af de enkelte serviceydelser (fx sy-gesikringsydelser) kan den øgede offentlige service fordeles på enkeltpersoner ogomregnes til en ækvivalent ændring i den disponible indkomst, hvorved der opnåset udtryk for virkningen på de udvidede forbrugsmuligheder.Den individualiserbare del af de offentlige serviceforbedringer, der følger af Fi-nansloven for 2012, kan hovedsagelig henføres til uddannelse, sundhedsydelser,dagtilbud samt en gruppe af øvrige forbedringer, der ikke entydigt kan sættes om-råde på, men som er at betragte som serviceforbedringer rettet mod den enkelteborger. Beregningsteknisk er disse forbedringer fordelt på områder proportionaltmed den gældende udgiftsfordeling.I kapitel 6 iBudgetredegørelse 2007er principperne for beregning af fordelingsvirk-ninger af offentlig service nærmere beskrevet. Det fremgår også, hvordan service-forbedringer inden for forskellige udgiftsområder påvirker fordelingen.Den samlede virkning af finansloven på de udvidede forbrugsmuligheder kan påden baggrund opgøres til en forbedring for de 60 pct. med de laveste indkomsterog en reduktion for de 30 pct. med de højeste indkomster. Finanslovsaftalen bi-drager således til at reducere forskelle i de udvidede forbrugsmuligheder.Med venlig hilsenBjarne Corydon