Det Udenrigspolitiske Nævn 2011-12
S 1214
Offentligt
1061052_0001.png
1061052_0002.png
1061052_0003.png
1061052_0004.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetLovsekretariatetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
21. december 2011Civilkontoret2011-0033-0134300366
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1214, som medlem af Folke-tinget Christian Juhl (EL) har stillet til justitsministeren den 8. december2011.
Morten Bødskov/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. S 1214 fra medlem af Folketinget Christian Juhl (EL):

”Hvad vil ministeren gøre for at følge Amnesty Internationalsog 3F Transportgruppens opfordring til at ændre dansk lovgiv-ning om våbentransport?

Svar:

1.

Justitsministeriet går ud fra, at der med spørgsmålet sigtes til det ind-slag, som blev bragt i DR1-nyhederne onsdag den 7. december 2011 om,at et amerikansk firma ved navn Nico Shipping ved hjælp af det danskeskib ”Marianne Danica” har sejlet bl.a. tåregas fra USA til Egypten.I tv-indslaget udtaler direktøren for shippingfirmaet, at det har indhentet defornødne tilladelser fra det amerikanske toldvæsen, inden transporten fandtsted. Repræsentanter fra 3F Transportgruppen og Amnesty Internationalgiver samtidig i tv-indslaget udtryk for, at når der er civile uroligheder,krigshandlinger og oprør i et land, bør man sikre sig, at almindelige danskenormer og standarder overholdes. Det bør således efter de to organisatio-ners opfattelse ikke være tilladt for danske skibe at transportere våben tilEgypten.

2.

Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at overførsel af våben mel-lem andre lande end Danmark, er reguleret i våbenlovens1§ 7 a, som op-rindeligt blev indsat ved lov nr. 353 af 19. maj 2004. Efter § 7 a, stk. 1,kan justitsministeren efter forhandling med udenrigsministeren fastsættebestemmelser om forbud mod transport af våben og krigsmateriel m.v.mellem andre lande end Danmark, når der er tale om nærmere bestemtemodtagerlande.Det er i forarbejderne til bestemmelsen forudsat, at der skal udstedes for-bud mod transport af våben til lande, som er omfattet af internationale vå-benembargoer, uanset om der er tale om FN-, EU- eller OSCE-embargoer.Herudover kan der eventuelt udstedes forbud vedrørende lande, som der iandre bredt sammensatte internationale fora træffes beslutning om at for-byde eller modvirke våbenoverførsler til.Våbenlovens § 7 a, stk. 1, gælder uanset hvilken form for transportmiddel,der anvendes, og uanset om transportmidlet er dansk eller udenlandsk regi-streret. Begrebet transport omfatter såvel indgåelse af og instruktion omLovbekendtgørelse nr. 704 af 22. juni 2009 om våben og eksplosivstoffer med senereændringer.21
indgåelse af en aftale om transport som udførelse af og instruktion om ud-førelse af transport. Dermed er både den, som iværksætter en våbentrans-port (typisk et transportfirma), og den, der udfører den faktiske transport(skibsføreren/piloten/chaufføren), omfattet af bestemmelsen.Efter våbenlovens § 7 a, stk. 2, er det endvidere forbudt at erhverve, sælge,levere, transportere våben og krigsmateriel m.v. fra ét land til et andet, hvisder ikke fra de kompetente myndigheder i afsender- og modtagerlandet ogeventuelle transitlande foreligger de efter lovgivningen i vedkommendelande nødvendige tilladelser til henholdsvis udførsel, indførsel og transit,eller hvis våbnene ikke er mærket i overensstemmelse med lovgivningen ivedkommende lande. Forbuddet mod at erhverve, sælge, levere, transpor-tere eller på anden måde overføre umærkede våben m.v. omfatter ikkemidlertidig indførsel, herunder transit.Det fremgår endvidere af våbenlovens § 7 a, stk. 3, at justitsministeren, el-ler den ministeren bemyndiger hertil, kan meddele dispensation fra det istk. 1 og 2 nævnte forbud. Dispensation gives kun undtagelsesvist underganske særlige omstændigheder.Med hjemmel i bl.a. våbenlovens § 7 a, stk. 1, har justitsministeren udstedtvåbentransportbekendtgørelsen2, der indeholder et forbud mod at transpor-tere våben, krigsmateriel m.v. mellem andre lande end Danmark, nårtransporten sker til en række i bekendtgørelsen nærmere opregnede lande.Egypten figurerer ikke på denne liste over lande, som det er forbudt attransportere våben, krigsmateriel m.v. til. Bekendtgørelsen revideres lø-bende i takt med ophævelser og vedtagelser af internationale våbenembar-goer m.v.Det bemærkes, at den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtrædervåbenlovens § 7 a, stk. 2, våbentransportbekendtgørelsens § 1, stk. 1, elleret vilkår efter våbenlovens § 7 a, stk. 3, straffes med bøde, fængsel indtil 4måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år, jf. vå-benlovens § 10, stk. 1 og våbentransportbekendtgørelsens § 2.

3.

Som det fremgår ovenfor reviderer Justitsministeriet løbende våben-transportbekendtgørelsens liste over lande, som det er forbudt at transpor-
Bekendtgørelse nr. 862 af 20. juli 2011 om transport af våben mv. mellem andre landeend Danmark.3
2
tere våben, krigsmateriel m.v. til. Dette sker efter forhandling med Uden-rigsministeriet.Justitsministeriet har ikke aktuelle planer om at ændre den nuværende lov-givning, som sikrer, at der ikke transporteres våben, krigsmateriel m.v. tillande, som der internationalt er truffet beslutning om, at der ikke må trans-porteres våben, krigsmateriel m.v. til.
4