Så kom den igen, altså den om fattigdommen.
Det var jo derfor, at jeg stillede det spørgsmål, som jeg stillede for to spørgsmål siden, her i salen, hvor ministeren ikke ville sige, at danskere, som lever under kontanthjælpsloftet, nødvendigvis er fattige.
Ministeren var ude i noget, synes jeg, sniksnak om, at de måske var fattige, hvis de havde en stor gæld og en høj husleje, men ikke fordi deres indkomst var for lav.
Det var deres udgifter, der var for høje, og det var det, der gjorde dem til fattige, forstod man på ministeren.
Nu ser vi så den anden side af denne mønt, hvor ministeren vil give flere penge til familier, som ministeren ikke vil sige er fattige, men som ministeren ikke desto mindre alligevel vil give flere penge.
Den anden side af den mønt er, at det for de selv samme familier nu endnu mindre kan betale sig at arbejde.
Hvis vi kigger på tallene i svaret på spørgsmål 24, som jeg henviste til i spørgsmålet her, viser de følgende:
I 2001, før den tidligere borgerlige regering indførte bl.a.
kontanthjælpsloftet og 225-timers-reglen, var det sådan, at det for hver 12.
i arbejdsstyrken ikke kunne betale sig at arbejde forstået som, at forskelsbeløbet på at være i arbejde og på at være på overførselsindkomst var mindre end 1.000 kr.
om måneden.
Det var for hver 12.!
Det blev så ændret med de reformer, som nu rulles tilbage, således at det i dag er for hver 30., at det ikke kan betale sig at arbejde.
Nu ruller regeringen jo det tilbage med henvisning til noget sniksnak om fattigdom, selv om de familier, vi taler om, jo ikke er fattige.
Ministeren vil ikke tage ordet fattigdom i sin mund om disse familier.
Så vi har kun negative sider af det her.
Der udryddes ikke fattigdom; der skabes blot et mindre incitament til at arbejde.