Først og fremmest tusind tak for debatten.
Med redegørelsen har jeg jo på regeringens vegne ønsket at præsentere en uddannelsespolitisk vision om mere sammenhængende rammer for alle videregående uddannelser og om et uddannelseslandskab, hvor de studerende i langt højere grad har mulighed for at tilpasse deres uddannelser til den virkelighed, de møder, når de står med deres eksamensbevis i hånden.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at de politiske sigtelinjer, som præsenteres i redegørelsen, vil blive foldet ud i tæt dialog med uddannelsessektoren, med de politiske partier og ordførere på området og i respekt for alle indgåede forlig.
Så vil jeg gerne sætte en tyk streg under, at det her ikke bare handler om flere universitetskandidater.
Vi har bl.a.
brug for det, som LO og andre har kaldt et dobbelt uddannelsesløft, hvor ufaglærte får mulighed for at blive faglærte, men hvor faglærte også får bedre mulighed for at fortsætte til videregående uddannelser.
Ud over at vi ønsker, at 95 pct.
af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse, har vi altså sat, som flere var inde på, ambitiøse mål om, at 60 pct.
af en ungdomsårgang i 2020 skal have en videregående uddannelse, og at 25 pct.
skal have en lang videregående uddannelse.
Det er en stor ambition, endda ledsaget af et ønske om, at kvaliteten af uddannelserne styrkes samtidig, og at de studerende har mindre spildtid og dermed bliver hurtigere færdig.
Både de demografiske og teknologiske udfordringer og global konkurrence og de her ambitiøse uddannelsesmål i kombination med en stram økonomi stiller nye krav til, hvordan vi tilrettelægger uddannelserne for de studerende, og stiller krav til, hvordan de videregående uddannelser hænger sammen.
Men det giver også nogle nye muligheder for de studerende, for aftagerne og for alle os andre.
For de studerende betyder det, at der bliver færre blindgyder og bedre meritpraksis, flere uddannelsesmuligheder, bl.a.
ved hjælp af et mere fleksibelt uddannelsesvalg, og det betyder også, at de bliver hurtigere færdig med deres uddannelse, bl.a.
ved at afskaffe supplering og forbedre overgangene.
Hvis de senere har brug for om- eller opkvalificering, får de glæde af en efter- og videreuddannelse, der i højere grad kan tilpasses deres behov.
For samfundet betyder mere sammenhæng i uddannelsessystemet bl.a., at vi får en mere kompetent arbejdsstyrke, og at vi udnytter vores ressourcer bedre.
Jeg skal ikke gennemgå redegørelsen i detaljer, men bare understrege, at de fire forslag, som vedrører rammerne om enklere udviklingskontrakter, taxameter- og bevillingsreform, et nyt fælles sammenhængende akkrediteringssystem og en samlet sammenhængende lov for alle videregående uddannelser, som jeg sagde, vil blive udformet i dialog med sektoren.
Jeg vil godt bruge lidt tid til bare lige at sige lidt om den her sammenhængende lov om videregående uddannelse.
Bedre og mere sammenhængende rammer for de studerende kan sikres gennem en samlet lov – en fælles lov, som tager udgangspunkt i de studerende og skal sikre et opgør med institutionsbundne regler, der skaber barrierer for dem i uddannelsessystemet, og samtidig sikrer, som flere ordførere har udtrykt bekymring for, at vi har et varieret udbud af videregående uddannelser.
Målet er ikke ensretning – tværtimod at fastholde mangfoldighed, men i en fælles ramme.
Der er også syv forslag, der går på selve uddannelserne, altså fleksible uddannelsesvalg, afskaffelse af supplering, meritgaranti, samarbejde om vidensgrundlag, innovation og efter- og videreuddannelse.
Jeg vil også godt bruge et øjeblik på diskussionen om afskaffelse af supplering.
Hvis man kigger på række pressehistorier fra de seneste dage, vil man se, at der nok er et behov for lige at føje et par ord til det her forslag om at afskaffe supplering mellem en bachelor/professionsbachelor og kandidatuddannelse.
I dag er der alt for mange studerende, som gennemfører et suppleringsforløb for at opfylde adgangskravet til en kandidatuddannelse.
Det gælder for professionsbachelorer og for universitetsbachelorer.
Sammenhængen mellem bachelor og kandidatuddannelse er ufleksibel, studietidforlængende og udgiftsdrivende.
Det er skidt for de studerende, og det er skidt for samfundet, og det er derfor, vi har en målsætning om at afskaffe netop den type supplering fra 2013.
Men det betyder bestemt ikke, at det faglige niveau skal sænkes.
På den ene side er det vigtigt at understøtte fleksibilitet, så de studerende har gode muligheder for at videreuddanne sig og eventuelt justere uddannelsesforløbets erhvervsmæssige fokus.
På den anden side skal vi holde et højt fagligt niveau.
Der er naturligvis faglige grænser for, hvilke kandidatuddannelser der er tilgængelig for den enkelte bachelor eller professionsbachelor.
Det er f.eks.
helt oplagt, at en bachelor i jura ikke har direkte adgang til en kandidatuddannelse i marinbiologi.
Det er også mit indtryk, at de studerende har stor respekt for det faglige indgangsniveau til en uddannelse.
De har forståelse for, at fordybelse i ekstrafag er nødvendig, hvis der er en faglig begrundelse for det.
Derfor skal de videregående uddannelsesinstitutioner tage et større medansvar for at gøre uddannelsesvejene så tydelige som muligt.
Det indebærer altså, at universiteterne styrker oplysningen om adgangskravene.
Men det må være sådan, at hvis man tager en bachelor, uanset hvor man tager den, så er der også en kandidatgrad, man umiddelbart har adgang til derefter.
Det kan altså ske bl.a.
ved en bedre sammenhæng mellem de eksisterende professionsbacheloruddannelser og de relevante kandidatuddannelser, så der sker en direkte og uhindret overgang.
I redegørelsen præsenterer jeg også det fleksible uddannelsesvalg, som skal sikre, at det bliver nemmere for de studerende at kombinere relevante fagområder på tværs af forskellige uddannelsesinstitutioner og sektorer.
Det er altså et spørgsmål om, at de studerende i højere grad skal påvirke sammensætningen af deres egen uddannelse, og at de kan sammensætte dele af deres uddannelse ud fra nye vinkler.
Uddannelsernes faglige kerne, kvalitet og identitet skal selvfølgelig fastholdes.
Det er ikke et spørgsmål om at uddanne halve sygeplejersker og ingeniører, som arbejdsmarkedet ikke efterspørger.
Flere institutioner er allerede i fuld gang med at udvikle forskellige former for fleksible uddannelsesvalg inden for institutionerne, og jeg glæder mig til dialogen om, hvordan vi kan brede det ud på tværs af institutionerne.
Så har jeg også foreslået, at alle studieordninger skal indeholde praktikvinduer, der sikrer, at de studerende kan få jord under neglene.
Praktikvinduerne skal ikke nødvendigvis bruges til praktikophold.
Det kan også bruges til andre former for projekter i samarbejde med virksomhederne.
Men jeg er rigtig glad for at se, at erhvervslivet tager godt imod det.
Og jeg er også rigtig glad for at se, at flere studerende har bekræftet, at det altså er systemet, den er gal med, når der ikke er mulighed for at sammensætte en praktik, der har relevans for studiet.
Endelig er der spørgsmålet om efter- og videreuddannelse, fordi et sammenhængende uddannelsessystem også skal gøre det nemmere for færdiguddannede at tilpasse sig et dynamisk arbejdsmarked.
Ifølge OECD er det faktisk nødvendigt, at den almindelige lønmodtager ændrer kompetencer seks gange i løbet af arbejdslivet, og i det lys er det afgørende at have fokus på efteruddannelse og videregående uddannelse hele livet igennem.
Sidste år gennemførte vi en reform af diplomuddannelserne, og nu følger vi op med en reform af de videregående voksenuddannelser.
De her reformer medvirker til gennemsigtighed og overskuelighed.
Et mere fleksibelt tilbud af videregående voksenuddannelser og diplomuddannelser skal også imødekomme arbejdsmarkedets behov og understøtte den faglige bredde.
Derfor er der også behov for, at vi nu kigger på at give masterområdet et eftersyn.
En helt ny analyse fra tænketanken DEA viser en klar sammenhæng mellem uddannelse og produktivitet i danske industrivirksomheder:
Jo højere uddannelsesniveau der er hos industriens medarbejdere, jo større sandsynlighed er der for, at virksomhederne er højproduktive.
Men desværre viser analysen også, at der ikke foregår ret meget formel opkvalificering af industriens medarbejdere, og det er en udfordring, som mere sammenhæng kan bidrage til at løse.
Så vil jeg gerne sige tak til regeringspartierne for opbakningen i dag – det var måske ikke så overraskende – men især også tak for bidraget undervejs i udformningen af redegørelsen og for det gode samarbejde herom.
Og så vil jeg sige noget om de forskellige ordførerindlæg.
Jeg er glad for, at Enhedslisten også kan se et perspektiv i at mindske tidsspilde og uhensigtsmæssige barrierer, også selv om det fører til det, vi ikke er enige om, nemlig at de studerende hurtigere kommer igennem deres uddannelse.
Men jeg er da i hvert fald glad for, at vi kan enes om midlet, selv om vi eventuelt måtte være uenige om målet.
Jeg var lidt inde på det med bekymringen om én lov.
Pointen med at lave én lov er i virkeligheden at sikre, at den mangfoldighed, der er, ikke bliver modstykket til, at de studerende har den fleksibilitet, og at der er den sammenhæng i systemet.
Derfor er ønsket i virkeligheden at beskytte mangfoldigheden og sørge for, at vi ved at samle reguleringen i én lov giver de studerende muligheder for at sikre, at vi kan bevare mangfoldigheden, samtidig med at vi får sammenhængen.
Jeg synes, det er helt relevant i den sammenhæng at diskutere, hvordan studenterdemokratiet og uddannelsesdemokratiet fungerer på tværs af sektorerne.
Også her kan der givetvis være behov for at diskutere bedre sammenhænge på tværs.
Jeg er rigtig glad for den dialog, jeg har med de studerendes organisationer, og også det at bringe dem ind i samme rum kan i sig selv være en øjenåbner for nogle af problemerne med sammenhængen.
Så spørger Enhedslistens ordfører, om man bliver bedre af at komme hurtigere igennem.
Det kan man vel ikke entydigt sige ja til, men man kan vel heller ikke omvendt slutte, at man bliver dårligere af at komme igennem bare på normeret tid.
Det er da mærkeligt at have et uddannelsessystem, hvor man lægger til grund, at det kan man ikke, altså at man ikke kan blive god på normeret tid.
Det er i hvert fald lidt atypisk, kan man sige, at der mange steder er en sådan kultur.
Det er da specielt, at det på landets ældste universitet i gennemsnit tager over 7 år at tage en 5-årig uddannelse.
Det synes jeg ikke entydigt man i hvert fald kan sige er et kvalitetsstempel.
Det tror jeg vi kan gøre med nogle af de tiltag, der ligger her.
Det er nogle forbedringer, som gør, at de studerende i højere grad nærmer sig noget, der ligner normeret tid, altså den tid, vi har forestillet os og giver penge til at de skal have uddannelse i.
Også tak til Liberal Alliance.
Jeg er enig i, at det er godt at sikre stabile økonomiske rammer, og det er altså et finanslovanliggende, og derfor bliver det også i det regi, at det bliver forhandlet.
Det var et svar til flere.
Men jeg er også glad for tilslutningen til, at vi kigger på både taxametersystem og udviklingskontrakter.
Også tak for, at fru Mette Bock rammer rigtigt i forhold til det, som en samlet lov kan, nemlig at sektoren også bliver bedre til at lære af sig selv og hinanden; at vi får mere praksis i de teoretiske uddannelser og mere viden i de praktiske uddannelser.
Det handler i virkeligheden om, om man anskuer det horisontalt eller vertikalt.
Altså, ser man det som ligevægtige dele af sektoren, der skal spille sammen, eller har man sådan en forståelse af, at det i virkeligheden er sådan en elevator, hvor man kan stile efter at komme højere og højere op?
Jeg har det syn på det, at det er ligevægtige sektorer, og dele af sektoren kan i høj grad have gavn af et stærkere sammenspil.
Så er der flere, der er inde på det her med det kvantitative mål om, at 60 pct.
skal have en videregående uddannelse.
Hvis vi skal sikre stabile økonomiske rammer, tror jeg nu ikke, at det er helt af vejen at have et fælles mål for, hvor mange der skal have en uddannelse, for det giver jo da mulighed for at lægge en eller anden form for budget, kan man sige.
Men derudover synes jeg faktisk, det er vigtigt at sende et signal til ungdommen i Danmark om, at vejen til fremtidens arbejdsmarked er brolagt med uddannelse.
Og jeg deler altså ikke den bekymring, som også den konservative ordfører, synes jeg, kommer med, nemlig at der skulle være en nervøsitet for, at vi bliver overuddannet i Danmark.
Det, vi har mistet, er jo arbejdspladser til ufaglærte.
Det, vi har brug for, er i sagens natur, at flere af dem, der er ufaglærte, bliver faglærte, men altså også, at flere får en videregående uddannelse.
Der erindrer jeg bare om at det altså ikke er et ønske fra regeringens side at få 60 pct.
igennem universiteterne.
Det er i høj grad de korte og mellemlange uddannelser, der skal trække slæbet, og jeg er glad for, at de nye ansøgningstal på kvote 2 faktisk viser, at det er der, væksten kommer fra.
Der er 13 procents stigning i søgningen til erhvervsakademierne, og det gør, at vi igen har sat danmarksrekord.
Så det er, synes jeg, vigtigt at have et ambitiøst mål, også for, hvor mange der skal have en videregående uddannelse.
Jeg diskuterer meget gerne talentstrategi – det nævnte også både Konservative og LA – så længe det er hele vejen igennem systemet.
Det er ikke kun et universitetsspørgsmål.
Det er bestemt også et spørgsmål for andre dele af uddannelsesområdet.
Så er jeg meget enig med Dansk Folkepartis ordfører i, at det handler om at fastholde uddannelsernes egenart.
Det er også et vigtigt signal til både de maritime og de kunstneriske uddannelser, og jeg vil bare forsikre om, at vi bestemt ikke har nogen planer om at lade et bureaukrati erstatte af et nyt i forhold til akkreditering.
Og jeg deler helt tilgangen til kvalitetssikring, altså at det i virkeligheden handler om at sørge for, at der er gode kvalitetssikringsmekanismer i det daglige arbejde på uddannelsesinstitutionerne i stedet for en gang imellem at kigge forbi og tage temperaturen og så overraskes over, hvad situationen er.
Så vi ønsker ikke nye rigide regler.
Vi ønsker i virkeligheden at skabe et system, hvor det daglige arbejde med kvaliteten er det, som vi understøtter med vores kvalitetskontrol, og ikke sådan et kig forbi i ny og næ.
Det er rigtigt, at der er skrænter i forskningsbevillingerne.
Det var også det, som Venstres ordfører var inde på.
I den gode stemnings ånd vil jeg ikke gøre mig polemisk over det, men grundene til, at der er skrænter, er jo, at den reserve, som den tidligere regering understøttede sammen med dens parlamentariske grundlag, ikke slår til i forhold til de udgifter, der har været i globaliseringspuljen.
Derfor er udfordringen jo i sagens natur at skabe et øget råderum, og det er regeringen meget optaget af.
Vi arbejder på en 2020-plan, hvor der bliver foreslået en række reformer, der kan skabe et øget råderum.
Der er jeg da glad for at der tilsyneladende er en stemning for, at det er vigtigt at prioritere uddannelse og forskning.
Det er jeg og regeringen helt enig i.
Men det kræver så, at man starter med at tage fat om reformarbejdet, så vi sikrer os et råderum.
Det er også lidt et svar til Venstres ordfører, for det bliver et finanslovspørgsmål at afklare de her ting, men der er jo virkelig muligheder for – for jeg kan mærke, at Venstre er optaget af, at der skal investeres mere, end man var parat til, da man selv lagde 2020-plan – at man så går ind og tager et ansvar for de reformer, der skal laves.
Så må jeg sige, at det jo er lidt svært at blive beskyldt for, at man ikke har penge med i redegørelsen, for når man så har et forslag om at kigge på taxametrene inden for de eksisterende rammer, er det også galt.
Jeg synes, det er vigtigt, at vi tager et kig på taxameter- og bevillingssystemet, også uafhængigt af, hvor store de økonomiske rammer er, men for at se, om den måde, det er indrettet på, om dets anatomi når de mål, vi gerne vil have.
Det synes jeg er rigtig vigtigt.
Men jeg er rigtig glad for, at der også fra Venstres side er fokus på vidensopbygning i professionssektoren.
Det er vigtigt, og det er en fælles opgave at sikre, at vi kan styrke det yderligere.
Så fandt jeg simpelt hen ikke ud af, om Venstre og Konservative egentlig deler regeringens målsætning om, at 60 pct.
skal have en videregående uddannelse.
Det kunne da være interessant at høre, men det bliver jo så nok en anden dag.
Jeg synes da, at det er lidt overraskende i hvert fald at høre den konservative afstand til 95-procents-målsætningen, som jeg egentlig troede var noget vi delte bredt i Folketinget.
Men det var da i hvert fald nye toner, beklageligvis, kan man næsten sige.
Så vil jeg bare slå fast i forhold til merit – det fremgår af side 25 i redegørelsen – at det altså er inden for beslægtede uddannelser, at man skal sikres merit.
Men det kan ikke nytte noget, at en studerende, der flytter fra den ene ende af landet til den anden og starter på en uddannelse, der er beslægtet eller den samme, i virkeligheden oplever, at man ikke kan få merit.
Det er altså at forsinke dem unødigt, og det er synd for dem, men det er jo også synd for samfundet, der har brug for, at de bliver færdige og kommer ud og bidrager på arbejdsmarkedet.
Jeg fornemmer, at alle er glade for sammenhæng, og at ingen kan lide ensretning, og på den måde har vi da i hvert fald fundet hinanden på det punkt, for det er også det, der er ambitionen med sammenhængsredegørelsen, nemlig at skabe bedre sammenhæng, men uden at skabe ensretning.
Jeg er glad for, at regeringen har klare mål, altså at 60 pct.
af en ungdomsårgang skal have en videregående uddannelse; vi har klare visioner om mangfoldighed og sammenhæng, og vi sætter fokus på de studerende efter mange år med rigtig meget fokus på institutionerne.
Det er rigtigt, at det er en vision.
Men jeg synes også, at der er mange konkrete forslag, der vidner om handling bag ordene.
Det er også en invitation til dialog, for vi lytter gerne, både til de studerende, til institutionerne og til de politiske partier.
Tak for debatten.