Skatteudvalget 2011-12
L 94
Offentligt
1106093_0001.png
1106093_0002.png
J.nr.2012-511-0085Dato:18. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 94 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven

(Opretning af værdigrundlaget for afgiftsberegning og offentliggørelse afafgiftsgrundlag).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 10. april 2012. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 6:

Når ministeren under lovforslagets 1. behandling udtalte: ”Så i den definition, som hr. Tor-sten Schack Pedersen præsenterer i forhold til et skattehul, er der ikke tale om et skattehul,for der har ikke været tale om penge, man havde forventet eller budgetteret med. Der er taleom ekstra midler”, vil ministeren da bekræfte, at lovforslaget har til formål at øge beskat-ningen af de danske bilister, der i 2010 betalte 42.996 mio. kr. i skatter og afgifter?

Svar:

Formålet med L 94 er at rette op på en urimelig skævvridning af markedet for nye biler ogsikre, at det er den almindelige markedsdannende pris for en bil, som danner grundlag forberegningen af registreringsafgiften, uanset om bilen er en leasing-/demobil eller den bliversolgt på normal vis.Efter de hidtil gældende regler kunne mindstebeskatningsprisen altid danne grundlag forberegningen af registreringsafgiften på leasing- og demobiler. Det betyder, at der i mangetilfælde er betalt afgift af kunstigt lave priser, hvilket har ført til konkurrenceforvridningerpå bilmarkedet.Det har i en længere årrække været muligt at anvende mindstebeskatningsprisen som af-giftsgrundlag for leasing- og demobiler, også under den tidligere regering. Omfanget erimidlertid tiltaget de senere år med stigningen i antallet af leasing- og demobiler, med enøget skævvridning af markedet til følge.I modsætning til den tidligere regering er denne regering sit ansvar bevidst og retter op pådenne skævvridning.
Side 2