Transportudvalget 2011-12
L 77
Offentligt
1090219_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. marts 20122012-568
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L77 – Forslag til lov om Aarhus Letbane, som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 45 :

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt det vil være muligt kun at ladeletbanen være omfattet af lokomotivførerdirektivet, mens der dispenseres frainteroperabilitetsdirektivet.

Svar:

Lokomotivførerdirektivet og interoperabilitetsdirektivet har stort set sammeanvendelsesområde særligt med henblik på letbaner og muligheden for atundtage letbaner fra direktivernes anvendelsesområde. Begge direktiver givermulighed for at undtage letbaner. Det har Danmark gjort i forbindelse medimplementeringen af de to direktiver. Grunden er, at de to direktiver udgør etsammenhængende regelsæt, som er velegnet og målrettet til denkonventionelle jernbane, mens det er mindre velegnet til letbaners behov.Såfremt der tillige skal køre gods på Aarhus Letbane vil anlægget somudgangspunkt være omfattet af lokomotivførerdirektivet oginteroperabilitetsdirektivet. Såfremt der måtte komme en godsoperatør, dersøger om om infrastrukturkapacitet på Grenaabanen, vil Transportministeriettage kontakt til EU-Kommissionen og undersøge, om der kan findes en konkretløsning, hvor der tages hensyn til, at der kun køres godstog om natten, hvorletbanedriften er indstillet. Transportministeriet vil afsøge mulighederne for, atletbanedriften derfor fortsat kan være undtaget fra interoperabilitetsdirektivetog lokomotivførerdirektivet, som således alene regulerer den driftsform –godskørsel om natten – som af Transportministeriet umiddelbart vurderes atvære det relevante for direktivernes anvendelsesområde.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen