Transportudvalget 2011-12
L 77
Offentligt
1087762_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2. marts 20122012-568
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L77 – Forslag til lov om Aarhus Letbane, som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 35 :

Ministeren bedes gøre rede for, hvor meget det vil koste såfremt letbanen påhelestrækningen designes tila) dieseldrift,b) eldrift, ellerc) hybriddrift (en blanding mellem a og b).

Svar:

Prisen for de forskellige løsningsmodeller fastlægges af markedet, når deendelige tilbud foreligger.Udbuddet planlægges udbudt som et såkaldt design-build-udbud, hvor bydernekommer med forslag til den mest optimale løsning. Det er herefter op tilanlægsselskabets bestyrelse, at træffe beslutningen om den mest fordelagtigeløsningsmodel.Anlægget som beskrevet i lovforslaget forudsætter hybriddrift med eltogmellem Århus og Lystrup og kørsel med diesel-hybrid tog påyderstrækningerne til Grenaa hhv. Odder – altså svarende til den i spørgsmåletanførte mulighed c. Dette anlæg er prissat til 1,4 mia. kr. inkl. reserver, jf. afsnit2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.For så vidt angår omkostningerne til ren eldrift henvises til min besvarelse afspørgsmål 11 vedr. L77.Der er ikke lavet beregninger på ren dieseldrift på hele letbanestrækningen.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen