Retsudvalget 2011-12
L 58
Offentligt
1085953_0001.png
1085953_0002.png
1085953_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
28. februar 2012ProcesretskontoretTina Bak Jensen2011-740-0016328076
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov omændring af retsplejeloven, lov om erstatning fra staten til ofre for forbry-delser, lov om retsafgifter og lov om Haagerbørnebeskyttelseskonventio-nen (Adgang til, at en dommer m.fl. kan færdigbehandle sager, der er på-begyndt, før den pågældende skal fratræde på grund af alder, visse æn-dringer af reglerne om behandling af sager om mindre krav, udelukkelse afsigtedes adgang til at være til stede under indenretlig videoafhøring af børnm.v.) (L 58), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministerenden 20. januar 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen(DF).
Morten Bødskov/Dan Bjerring
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov

om ændring af retsplejeloven, lov om erstatning fra staten til ofre for

forbrydelser, lov om retsafgifter og lov om Haagerbørnebeskyttel-

seskonventionen (Adgang til, at en dommer m.fl. kan færdigbehandle

sager, der er påbegyndt, før den pågældende skal fratræde på grund

af alder, visse ændringer af reglerne om behandling af sager om min-

dre krav, udelukkelse af sigtedes adgang til at være til stede under in-

denretlig videoafhøring af børn m.v.) (L 58):

”Under henvisning til ændringsforslaget om angivelse af post-adresse i EU bedes ministeren forklare, hvorfor kun i EU?Hvorfor ikke også Norge eller USA og sker der ikke her endiskrimination i forhold til 3. lands borgere?”

Svar:

Der er med lovforslaget lagt op til at ændre retsplejeloven, så kravene omangivelse (i stævninger, ankestævninger, svarskrifter og betalingspåkrav)af en postadresse i Danmark, hvortil meddelelser vedrørende sagen kansendes, og hvor forkyndelse kan ske, ændres, så der i stedet skal angivesen postadresse i Den Europæiske Union, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.Som det fremgår af afsnit 5.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-get, skal det pågældende forslag ses i lyset af, at det er Justitsministerietsopfattelse, at der under hensyn til det øgede samarbejde på det civilretligeområde i Den Europæiske Union, herunder navnlig anvendelsen af forkyn-delsesforordningen i Danmark, jf. retsplejelovens § 159 a, ikke længere erdet samme behov for et krav om angivelse af postadresse i Danmark. Deter endvidere Justitsministeriets opfattelse, at den foreslåede ændring afretsplejeloven vil sikre bestemmelsernes overensstemmelse med EU-rettens forbud mod at udøve forskelsbehandling på grundlag af nationali-tet. Forslaget har således også til hensigt at sikre dansk lovgivnings over-ensstemmelse med Danmarks EU-retlige forpligtelser.Det nævnte EU-retlige forbud mod at udøve forskelsbehandling på grund-lag af nationalitet gælder imidlertid ikke kun i forhold til alle EU-lande,men må også antages at gælde i forhold til de såkaldte EØS-lande, dvs.Norge, Liechtenstein og Island. Justitsministeriet foreslår på den baggrundat præcisere den foreslåede ændring af retsplejeloven (lovforslagets § 1, nr.10), så det udtrykkeligt kommer til at fremgå, at kravet efter de omhandle-de bestemmelser i retsplejeloven er angivelse af en postadresse i Det Eu-2
ropæiske Økonomiske Samarbejdsområde. Der henvises i den forbindelsenærmere til det samtidigt fremsendte ændringsforslag til lovforslaget, somjeg ønsker at stille.Efter Justitsministeriets opfattelse er der ikke herudover anledning til atændre retsplejelovens krav om angivelse af en postadresse i Danmark. Desærlige forhold, som har ført til forslaget om at ændre det nuværende kravom angivelse af en postadresse i Danmark, gør sig ikke tilsvarende gæl-dende med hensyn til civile sager, som involverer borgere mv. fra landeuden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde. For at sikre ret-ternes fortsatte mulighed for så let og hurtigt som muligt at kunne sendemeddelelser vedrørende sagen og foretage forkyndelse, bør der således pådette område fastholdes et krav om angivelse af postadresse i Danmark.
3