Retsudvalget 2011-12
L 57
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:10. februar 2012Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2011-731-0013Dok.:324889
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven (Udvidet definition af menneskehandel m.v.)(L 57), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19.januar 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-
ven (Udvidet definition af menneskehandel m.v.) (L 57) fra Folketin-
gets Retsudvalg:
”Hvordan vil ministeren sikre, at den nye lovhjemmel til atdanskere kan blive retsforfulgt for forbrydelser begået i udlan-det, rent faktiske udbyttes af politi og anklagemyndighed, jf. atder er en række praktiske udfordringer for politi- og anklage-myndighed?”Svar:
Handlinger, som foretages i udlandet af en person, som på tidspunktet forsigtelsen har dansk indfødsret eller er bosat eller har lignende fast ophold iDanmark, hører som udgangspunkt alene under dansk straffemyndighed,hvis handlingen også er strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet (kra-vet om såkaldt ”dobbelt strafbarhed”), jf. straffelovens § 7, stk. 1, nr. 1.Visse handlinger er dog ikke omfattet af dette krav om dobbelt strafbarhed.Det gælder bl.a. seksuelt misbrug af børn og kvindelig omskæring, jf. § 7,stk. 1, nr. 2, litra a.Som det fremgår af pkt. 4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,gælder der efter Justitsministeriets opfattelse et særligt beskyttelsesbehov,når det kommer til handel med mennesker. Der bør på den baggrund sikresen effektiv retshåndhævelse i forhold til overtrædelser af straffelovens§ 262 a i udlandet, når gerningsmanden i kraft af sit statsborgerskab ellerbopæl mv. har tilknytning til den danske stat. Det foreslås derfor med lov-forslaget, at menneskehandel ligeledes undtages fra kravet om dobbeltstrafbarhed i straffelovens § 7. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.Den foreslåede ændring tager således sigte på at sikre, at danske statsbor-gere mv. ikke i udlandet kan begå så grove strafbare handlinger, som han-del med mennesker udgør, uden mulighed for retsforfølgning i Danmark.Den foreslåede ændring af § 7 udvider alene adgangen til at retsforfølgegerningsmænd med en særlig tilknytning til Danmark for handlinger fore-taget i udlandet, mens lovforslaget ikke berører adgang til at retsforfølgepersoner uden tilknytning til Danmark for sådanne forhold.Det bemærkes, at anklagemyndigheden med den foreslåede undtagelse frakravet om dobbelt strafbarhed i sager om menneskehandel begået i udlan-det af personer med den nævnte tilknytning til Danmark fremover ikke vilskulle bruge ressourcer på at undersøge, om det pågældende tilfælde afmenneskehandel også er strafbart efter lovgivningen på gerningsstedet.2
I det omfang, der fremover sker retsforfølgning i Danmark på grundlag afden nye foreslåede bestemmelse, vil der naturligvis kunne være praktiskeudfordringer med hensyn til f.eks. at fremskaffe eventuelle beviser i detpågældende andet land, hvor den formodede forbrydelse er begået.Samlet set er det Justitsministeriets opfattelse, at lovforslaget ikke vil haveøkonomiske konsekvenser af betydning for anklagemyndigheden, jf. ogsåpkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
3