Retsudvalget 2011-12
L 40
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:10. januar 2012Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Stephan Andreas Dam-gaardSagsnr.: 2011-731-0006Dok.:293657
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov omændring af retsplejeloven (Fordeling af opgaver mellem politikredsene ogstatsadvokaturerne m.v.) (L 40), som Folketingets Retsudvalg har stillet tiljustitsministeren den 6. december 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejelo-
ven (Fordeling af opgaver mellem politikredsene og statsadvokaturer-
ne m.v.) (L 40) fra Folketingets Retsudvalg:
”Retten i Esbjerg har ifølge JydskeVestkysten måttet aflyseretsmøder ikke færre end 291 gange fra januar til udgangen afoktober i år, heraf har knap halvdelen af aflysningerne skyldtesforhold hos anklagemyndigheden ved Syd-og SønderjyllandsPoliti (78 gange pga. anklagermangel og 52 gange skyldtes af-lysningerne, at tidspunktet ikke var forkyndt for den tiltalte).Vil ministeren redegøre for, hvad baggrunden er for at ankla-gemyndigheden har været årsag til så mange aflysninger oghvilke initiativer der bliver taget for at løse problemerne? Vilministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvad reformen afopgavefordelingen mellem politikredsene og statsadvokaturer-ne, som ministeren foreslår i forbindelse med lovforslaget, for-ventes at ville kunne bidrage med i forhold til at reducere an-delen af aflyste retsmøder, som skyldes forhold hos anklage-myndigheden, herunder manglen på anklagere. (se artiklen:Flaskehals: Retssager bliver aflyst på stribe i Syd-og Sønder-jylland i JydskeVestkysten, den 29. november 2011, 1. sektion,side 3).”Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der bl.a. har oplyst følgende:”1. Syd- og Sønderjyllands Politi har i et vist omfang væretnødt til at meddele Retten i Esbjerg, at man ikke har kunnetmøde på de dage, hvor retten har søgt at beramme straffesager.Baggrunden herfor er, at Syd- og Sønderjyllands Politi i2011 har gennemført et omfattende Lean-projekt, som har førttil en meget betydelig stigning i produktionen af straffesager(herunder antallet af sager, hvor der rejses tiltale) og et betyde-ligt fald i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i politi oganklagemyndighed.Syd- og Sønderjyllands Politi har således oplyst, at der i2010 i 52,3 pct. af sagerne blev rejst tiltale inden 2 måneder ef-ter sigtelsen. I 2011 (pr. 1. november 2011) er denne andel ste-get til 62,7 pct. som følge af det målrettede arbejde med at op-timere arbejdsprocesserne i kredsen.Den markant kortere gennemsnitlige sagsbehandlingstid eren følge af en meget betydelig stigning i straffesagsproduktio-nen. Den samlede produktion af straffesager er således (pr. 23.december 2011) steget med 13,4 pct. i forhold til 2010, og pro-duktionen af straffelovssager er steget med 14 pct. i forhold til2010.Grundlæggende er de problemer, som anklagemyndighedeni Syd- og Sønderjyllands Politi har haft med at stille tilstrække-2
ligt mange anklagere til rådighed, således en konsekvens af enpositiv udvikling, hvor politikredsen har behandlet straffesa-gerne hurtigere end tidligere.Rigsadvokaten har imidlertid drøftet med politidirektøren,hvorledes der – i lyset af den øgede sagsproduktion – kan fin-des ressourcer til, at politikredsen kan møde i et større omfang.Spørgsmålet vil endvidere blive taget op i forbindelse medRigsadvokatens fordeling af bevillingen for 2012 mellem poli-tikredsene.Det kan samtidig oplyses, at politikredsen i samarbejde medRetten i Esbjerg og Retten i Sønderborg vil iværksætte etLean-projekt, hvor det bl.a. påtænkes at undersøge mulighe-derne for at optimere og effektivisere såvel politikredsens somretternes ressourceanvendelse.Det kan endvidere oplyses, at spørgsmålet om, hvordan po-litikredsen og de to byretter løbende kan forbedre og effektivi-sere straffesagsbehandlingen, er drøftet på et møde den 3. ja-nuar 2012 med deltagelse fra bl.a. Domstolsstyrelsen, Rigsad-vokaten, politikredsen og de to berørte retter.2.
Hvad angår aflysning af retsmøder på grund af manglendeforkyndelse, er der tale om en generel problemstilling for helelandet. Det forekommer således desværre jævnligt, at mang-lende rettidig forkyndelse medfører omberammelser af retsmø-der.Det kan i den forbindelse oplyses, at en arbejdsgruppe un-der Justitsministeriet den 9. november 2011 afgav betænkningnr. 1528/2011 om revision af forkyndelsesreglerne. Arbejds-gruppen har overvejet, hvordan forkyndelse kan foretages mereeffektivt end i dag, og arbejdsgruppen foreslår på den bag-grund nye forkyndelsesformer som f.eks. telefonforkyndelseog digital forkyndelse. Arbejdsgruppens betænkning drøftesfor tiden i Retsplejerådet.”Rigsadvokaten har endvidere oplyst, at de ændringer af anklagemyndighe-dens forhold, der lægges op til med lovforslaget, ikke forventes at få kon-sekvenser for politikredsenes muligheder for at give møde i de berammedestraffesager. Der vil blive tale om en vis omfordeling af sagsområder mel-lem statsadvokaturerne og politikredsene, bl.a. således at nævningesager i1. instans fremover som udgangspunkt skal varetages af politikredsene.Rigsadvokaten vil i den forbindelse foretage en omfordeling af ressourcer-ne svarende til den ændrede opgavefordeling.2.
Det tilføjes, at lovforslaget – og de tiltag, som i forlængelse af lov-forslaget iværksættes administrativt – efter Justitsministeriets opfattelse viltjene til at styrke den samlede anklagemyndighed. Det gælder bl.a. den nyegenerelle samarbejdsmodel mellem statsadvokater og politikredse om ud-førelsen af visse konkrete straffesager i 1. instans. En sådan model vil mu-liggøre en øget vidensdeling og erfaringsudveksling samt et effektivt og3
uformelt samarbejde mellem politikredse og statsadvokater.Endvidere ændres statsadvokaternes tilsyn med politidirektørernes behand-ling af straffesager i retning af en mere fremadrettet og samarbejdsoriente-ret tilsynsmodel. Med en sådan tilsynsmodel vil statsadvokaterne bl.a. fåstyrket mulighed for at sikre implementering af nye sagsrutiner mv. Et me-re fremadrettet tilsyn vil også styrke mulighederne for hurtigere at udbrede”bedste praksis” på tværs af politikredsene. Samtidig vil den foreslåedesammenlægning af de seks nuværende regionale statsadvokaturer til frem-over to styrke statsadvokaternes mulighed for at føre en effektiv legalitets-kontrol i forhold til politikredsenes straffesagsbehandling.
4