Skatteudvalget 2011-12
L 28
Offentligt
1055675_0001.png
1055675_0002.png
J.nr. 2011-321-0020Dato: 12. December 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 28 - Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,

pensionsbeskatningsloven samt lov om ændring af pensionsbeskat-

ningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove (Afskaffelse

affradrag for formueforvaltningsomkostninger og nedsættelse af loftet forindbetalinger til ratepension og ophørende alderspension m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 8. december 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen/ Carsten Vesterø

Spørgsmål 45:

I ministerens svar af 7. december på spørgsmål 13 henviser ministeren til besvarelsen afspørgsmål 1, hvor der imidlertid ikke svares på spørgsmålet. På den baggrund stillesspørgsmålet igen, selvom spørger godt er klar over, at der kommer et ændringsforslag tilloven. Vil ministeren redegøre for, hvorfor han mener, at det er lettere for den eksterne re-visor at afgive erklæring for et pensionsselskabs afgrænsning af netop de udgifter i skatte-transparente ”fund of funds” konstruktioner, der kvalificerer til at være "formueforvalt-ning", end at kontrollere pensionsselskabets opdeling af egne administrations- og formue-forvaltningsomkostninger?

Svar:

Det er ikke anført i lovforslaget, at det er lettere for den eksterne revisor at afgive er-klæring for et pensionsselskabs afgrænsning af netop de udgifter i skattetransparente ”fundof funds” konstruktioner, der kvalificerer til at være ”formueforvaltning”, end at kontrollerepensionsselskabets opdeling af egne administrations- og formueforvaltningsomkostninger.Den eksterne revisors afgivne erklæringer har ikke været inddraget i overvejelserne om-kring lovforslaget.Den eksterne revisor skal afgive en erklæring i forbindelse med pensionsselskabets m.v.indsendelse af opgørelser til SKAT. Revisionsgennemgangen foretages i overensstemmelsemed god revisorskik. Ved gennemgangen skal revisor kontrollere, at der er etableret forret-ningsgange og regnskabssystemer, der sikrer at gældende regler er overholdt, og at afreg-ningen af skatten til staten sker rettidigt og i overensstemmelse med de bogførte beløb.Gennemgangen kan udføres ved stikprøvevise undersøgelser. Pensionsselskabet har pligt tilat give revisor alle de oplysninger og yde den bistand, som har betydning for gennemgan-gen og give revisoradgang til at foretage de nødvendige undersøgelser.Det er vurderingen, at en direkte afskaffelse af fradraget for formueforvaltningsomkostnin-ger ikke gør det sværere for revisor at afgive sin erklæring, idet pensionsselskabet m.v. harpligt til at afgive alle nødvendige oplysninger til revisor.Med ændringsforslaget skal der ikke længere ske en afgrænsning af netop de udgifter iskattetransparente ”fund of funds” konstruktioner, der kvalificerer til at være formuefor-valtning.Regeringen har dog til hensigt at arbejde videre med en model for en direkte afskaffelse affradraget for formueforvaltningsomkostninger med henblik på, at et sådan nyt forslag skalhave virkning fra og med 2014. Regeringen vil indgå i en dialog med pensionsbranchenom, hvordan et nyt forslag konkret kan udformes. Det vil være naturligt, hvis spørgsmåletom afgrænsning af udgifter i skattetransparente ”fund of funds” konstruktioner også kom-mer til at indgå i dialogen med pensionsbranchen. Hvad den kommende dialog medpensionsbranchen resulterer i, kan jeg på indeværende tidspunkt ikke sige noget nærmereom.
Side 2