Skatteudvalget 2011-12
L 195
Offentligt
1152198_0001.png
1152198_0002.png
1152198_0003.png
J.nr. 12-0173805Dato:30. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 195 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven

og personskatteloven (Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget be-

skatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske løn-

indkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af løn-

arbejde i Danmark).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 34 af 24.august 2012.
Thor Möger Pedersen/ Carsten Vesterø

Spørgsmål 34:

Ministeren bedes oplyse, hvilke forudsætninger om adfærd der ligger til grund for provenu-beregningen på afskaffelsen af ligningsloven § 33 A. I besvarelsen bedes ministeren tage demeldinger fra erhvervslivet, som giver et helt andet indtryk i forhold til det forventeligeprovenu, med i betragtning.

Svar:

Jeg lytter selvfølgelig til de meldinger, der kommer fra erhvervslivet, men det ersamtidigt vigtigt at understrege, at man bør skelne mellem virksomhedernes omkostningerog de adfærdsmæssige konsekvenser for det offentlige, idet de to ting ikke nødvendigvis erens. Det skyldes f.eks., at opgives skattepligten til Danmark i forbindelse med udlandsop-hold, vil virksomhedens omkostninger, forblive uændrede, hvorimod statens indtægterumiddelbart vil falde/forblive uændrede i forhold til i dag.Med hensyn til erhvervslivets udmeldinger, så er de baseret på, at de berørte medarbejderefremover forbliver fuldt skattepligtige til Danmark i forbindelse med udlandsophold, og atvirksomhederne helt eller delvist kompenserer deres medarbejdere for den øgede skattebe-taling. Disse præmisser er nødvendigvis ikke gældende i alle tilfælde.
Side 2
Desuden kan den forudsatte stigning i gennemsnitsskatten på 15 pct. karakter af et forsig-tighedsskøn, idet der også er tilfælde, hvor den berørte person betaler ingen skat eller kun ibeskeden omfang betaler skat til arbejdslandet besked. DervedHerudover bemærkes detomdet fremgår af provenubemærkningerne til lovforslaget er der forudsat, at ophævelsen af §33 A medfører, at de berørte personer i gennemsnit får en skattestigning på ca. 15 pct., sva-rende til et umiddelbart merprovenu på ca. 415 mio. kr., mens de adfærdsmæssige konse-kvenser skønnes, at svække de offentlige finanser med ca. 50 mio. kr.Det bemærkes, at der ikke findes oplysninger om de faktiske udenlandske skattebetalinger,som de berørte personer fremover kan få credit for i Danmark.
Side 3