Finansudvalget 2011-12
L 193
Offentligt
1156260_0001.png
1156260_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren13. september 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 10 (L 193 § 7) af 5.september 2012

Spørgsmål

Ministeren bedes oversende en redegørelse for henholdsvis tilbageløb og dynami-ske effekter

Svar

Når offentlige initiativer påvirker borgeres reale disponible indkomster, virksom-heders afkast eller priser på varer og tjenester, vil initiativerne – foruden de umid-delbare provenuvirkninger – give anledning til tilbageløb på de offentlige finanservia forbrugsskatter, aktieafkastskat mv. En nedsættelse af indkomstskatten (elleren forøgelse af en indkomstoverførsel efter skat), vil f.eks. indebære, at det privateforbrug før eller siden vil forøges tilsvarende, og dermed vil statens indtægter framoms og andre forbrugsskatter mv. stige.Som udgangspunkt forudsættes det, at tilbageløbet fra initiativer, der umiddelbarthviler på husholdninger, udgør 24,5 pct. Tilbageløbet fra initiativer, der umiddel-bart hviler på erhverv, udgør som udgangspunkt 40 pct., idet tilbageløbet fra er-hverv både vedrører aktionær- og forbrugsbeskatning. Tilbageløbet beregnes medudgangspunkt i en fastholdt forbrugssammensætning. Det er på linje med bereg-ninger foretaget til brug for Skattekommissionen.Dynamiske effekter eller adfærdseffekter er udtryk for, at borgere vil tilpasse be-slutninger om arbejdsudbud, forbrugssammensætning, opsparing, porteføljesam-mensætning og grænsehandel, når rammevilkårene ændres. Virksomheder vil til-passe beslutninger om input i produktionen og produktionens omfang mv. Ad-færdseffekterne vil ligeledes give anledning til afledte virkninger på de offentligefinanser.Adfærdsvirkningernes omfang varierer på tværs af skatte- og overførselspolitiskeinstrumenter. Skønnene for adfærdsvirkningerne baseres som udgangspunkt lige-ledes på materiale, der blev anvendt i forbindelse med Skattekommissionen.Budgetteringen af statens indtægter påForslag til Finanslov for 2013følger tidligereårs praksis, Det indebærer, at tilbageløbet via moms og forbrugsskatter mv. inklu-deres i forslaget på de relevante konti på§ 38. Skatter og afgifter.
Side 2 af 2
Ændringer af afgiftspolitikken opgøres desuden som udgangspunkt inkl. afledtevirkninger som følge af adfærdsændringer, herunder bl.a. via ændret forbrugs-sammensætning og grænsehandel. Ændringer af person- og selskabsbeskatningenindbudgetteres derimod som udgangspunkt ekskl. adfærdsvirkninger. Det sammegælder for budgetteringen af statens udgifter til overførselsindkomster mv.Med venlig hilsenBjarne Corydon