Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 186
Offentligt
1129496_0001.png
1129496_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 31. maj 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 1200777Dok nr.: 940046
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 25. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 32 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens HenrikThulesen Dahl (DF).Spørgsmål nr. 32:”Vil ministeren oplyse, hvilke planer der findes for de unge, som pga. rygefor-buddet på ungdomsuddannelsen ryger ud af skolen?”Svar:Indledningsvist kan jeg orientere om, at lov om røgfri miljøer, lov nr. 512 af 6.juni 2007 ikke regulerer, hvilke konsekvenser det skal have for den enkelteelev at ryge i strid med lovens regler. Det ændrer en udvidelse af lovens an-vendelsesområde ikke ved. Det er med lovforslaget L 186 om ændring af lovom røgfri miljøer således fortsat et lokalt anliggende for den enkelte uddannel-se, herunder en treårig gymnasial ungdomsuddannelse, at afgøre hvilke kon-sekvenser det skal have for den enkelte elev, der vælger at ryge i strid medreglerne. Jeg har fuld tillid til, at spørgsmålet om håndhævelse også fremoverhåndteres af det enkelte uddannelsessted, og kan endvidere henvise til minbesvarelse af spørgsmål 17 og 18.Regeringen ønsker ikke, at rygning skal foregå på uddannelsessteder for børnog unge. Desuden ligger lovforslaget helt i forlængelse af forbuddet mod salgaf tobak til unge under 18 år, hvor grænsen - som et bredt flertal af folketingetvedtog i 2008 - blev hævet fra 16 til 18 år.Som minister for sundhed og forebyggelse mener jeg ikke, at børn og ungeskal ryge, og at vi er nødt til at gøre noget ved den sociale slagside, der er iforhold til unges rygning. Andelen af daglig rygning blandt 15årige, hvis foræl-dre lever på overførselsindkomst, er næsten 20 gange så stor, som blandt15årige, hvis forældre er højtuddannende eller har en indflydelsesrig stilling.For mig at se har samfundet en forpligtelse til at hjælpe de unge, der ikke altidhar de fornødne ressourcer, den viden og det netværk, der skal til for at træffedet sunde valg. Det gør vi bl.a. ved at skabe 100 procent røgfri miljøer på sko-ler og uddannelsessteder målrettet børn og unge. Samtidig skal vi naturligvisstå klar med en hjælpende hånd til de unge, der ønsker at holde op med at ry-ge.Her forventer jeg mig bl.a. meget af satspuljeaftalen for 2012-2015, hvor der erafsat 16 mio. kr. til at bekæmpelse af rygning blandt udsatte unge. Som et ledheri udvikles og implementeres et fælles forpligtende nationalt koncept, der
Side 2
skal forebygge, at børn og unge begynder at ryge og hjælpe unge rygere medat stoppe igen. Af de 16 mio. kr. afsættes:o3 mio. kr. til centrale aktiviteter som fx metodeudvikling, materialer,kompetenceudviklingsforløb samt evaluering.o13 mio. kr. etableres en ansøgningspulje, hvorfra kommuner og ung-domsuddannelsesinstitutioner mv. kan søge om midler til projektermed udgangspunkt i det nationale koncept.Afslutningsvist kan jeg henvise til, at aftaleparterne bag aftalen om en styrketforebyggelsesindsats på tobaksområdet og om rygestop indgået mellem rege-ringen og Enhedslisten den 21. april 2012 opfordrer kommuner, døgninstitutio-ner, frivillige foreninger, uddannelsesinstitutioner mv. til at fremme indsatser,der forebygger, at børn og unge begynder at ryge og hjælper børn og unge ry-gere med at stoppe. For mig at se er forebyggelse en fælles indsats i et sam-spil på tværs af myndigheds- og politikområder mellem regioner, kommuner ogpraktiserende læger, mellem det offentlige og det private og mellem den enkel-te og nærmiljøet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Brit Borum Madsen