Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 186
Offentligt
1129444_0001.png
1129444_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 31. maj 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 1200777Dok nr.: 939844
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 22. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 19 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heit-mann (V).Spørgsmål nr. 19:’’Foreningen af Danske Døgninstitutioner påpeger i foreningens høringssvar,at ”På de institutioner, hvor der er indført rygeforbud for voksne, har det med-ført, at en del børn ikke har fået besøg af deres forældre, da de ikke ønsker atoverholde dette forbud” – ministeren bedes oplyse hvilke foranstaltninger rege-ringen vil tage for at denne gruppe børn ikke bliver ”gidsler” i og ofre for rege-ringens rygepolitik. Ministeren bedes endvidere tilkendegive sin holdning til atflere børn ikke får besøg af deres forældre, hvis der er indført totalt rygeforbudpå institutionerne.”Svar:Tobak er den væsentligste risikofaktor for livsstilssygdomme og for tidlig død.Næsten 14.000 dødsfald er årligt relateret til rygning. Det svarer til hvert 4.dødsfald. En storryger lever mellem 9 og 10 år kortere end en, der aldrig harrøget, og en storryger kan forvente godt 10 år færre leveår uden langvarig be-lastende sygdom. Hertil kommer, at rygning hvert år medfører mere end 2,5mio. ekstra fraværsdag fra arbejdet, og hvert år er næsten 5.000 tilfælde afførtidspension relateret til rygning. Mange af dem, der begynder at ryge somunge fortsætter med at ryge resten af livet.Det er på den baggrund og i lyset af den sociale slagside, der er i forhold tilunges rygning, at lovforslaget L 186 om ændring af lov om røgfri miljøer skalses. Andelen af daglig rygning blandt børn af forældre, der lever på overfør-selsindkomst, er således næsten 20 gange så stor, som blandt børn af højtud-dannede forældre eller forældre med indflydelsesrige stillinger. Det ønsker re-geringen at gøre noget ved. Det er således særdeles vigtigt for regeringen atbeskytte børn og unge mod (passiv) rygnings sundhedsskadelige konsekven-ser, herunder blandt andet at støtte den gruppe børn og unge, der ikke altidhar de fornødne ressourcer, den viden og det netværk, der skal til for at træffesunde valg.Det er regeringens opfattelse, at alle børn og unge, herunder anbragte børn ogunge, skal beskyttes mod rygningens sundhedsskadelige konsekvenser. Re-geringen anerkender dog, at der knytter sig særlige problemstillinger til et ge-nerelt rygeforbud på matrikler for alle anbringelsessteder på det sociale områ-de, jf. lovforslaget § 7, stk. 4 og 5. Jeg skal i den forbindelse henlede opmærk-somheden på, at lov om røgfri miljøer, lov nr. 512 af 6. juni 2007 og forslaget L
Side 2
186 om ændring af lov om røgfri miljøer, fastsætter mindstekrav for røgfri mil-jøer. Den enkelte kommunalbestyrelse, arbejdsplads m.v. tager stilling til denlokale udmøntning af loven, herunder anvendelse af lovens undtagelsesmulig-heder. Der er således intet til hinder for, at der lokalt indføres mere restriktiveregler, end der følger af loven, og lokalt er der allerede i dag indført totalt for-bud mod rygning indendørs på en række anbringelsessteder målrettet børn ogunge.Jeg finder problemstilling for så vidt angår anbragte børn, der ifølge Forenin-gen af Danske Døgninstitutioner (FADD) ikke får besøg af deres forældre pågrund af, at der i dag lokalt er indført et indendørs rygeforbud på anbringelses-steder målrettet børn og unge, yderst beklageligt. Jeg har svært ved at forestil-le mig, at der i de enkelte tilfælde ikke er mulighed for at finde en løsning lokaltved en pædagogisk indsats overfor de pågældende forældre.Hertil kan jeg henvise til, at regeringen vil give de rygere, der ønsker at holdeop med at ryge, en hjælpende hånd, jf. aftalen om en styrket forebyggelses-indsats på tobaksområdet og om rygestop indgået mellem regeringen og En-hedslisten den 21. april 2012. Det skal bl.a. ske ved en målrettet markedsfø-ringsindsats for de to landsdækkende tilbud om rygestoprådgivning, hhv. Stop-linien og Dit Digitale Stopprogram, udvidelse af åbningstiden for Stoplinien ogudvikling af en applikation om rygestop til Dit Digitale Rygestopprogram, derkan fungere på smartphones.Aftaleparterne bag aftalen om en styrket forebyggelsesindsats på tobaksom-rådet og om rygestop opfordrer endvidere kommuner, døgninstitutioner, frivilli-ge foreninger, uddannelsesinstitutioner mv. til at fremme indsatser, der fore-bygger, at børn og unge begynder at ryge og hjælper børn og unge rygeremed at stoppe. For mig at se vil indsatsen med fordel også kunne rettes modforældrene til anbragte børn og unge.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Brit Borum Madsen