Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 186
Offentligt
1129436_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 31. maj 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 1200777Dok nr.: 939816
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 22. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 17 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heit-mann (V).Spørgsmål nr. 17:’’Ministeren bedes oplyse hvilke sanktionsmuligheder der er såfremt elever el-ler lærere bryder det udendørs rygeforbud på f.eks. gymnasier.”Svar:Det fremgår af § 5, stk. 1, i lov om røgfri miljøer, lov nr. 512 af 6. juni 2007, atden enkelte arbejdsgiver skal udarbejde en rygepolitik for arbejdspladsen. Afbemærkninger til bestemmelsen fremgår det, at rygepolitikken skal foreliggeskriftligt, og den skal være tilgængelig for alle arbejdspladsens medarbejdere.Endvidere fremgår det, at information om rygepolitikken er en vigtig forudsæt-ning for, at den kan blive efterlevet og håndhævet. Skiltning kan her være ennyttig formidlingsform.Det følger af lovens § 5, stk. 2, og tilhørende bemærkninger, at rygepolitikkenbl.a. skal indeholde oplysning, om hvilke konsekvenser der følger af overtræ-delse af rygepolitikken for ansatte. Det kan f.eks. være de almindelige ansæt-telsesretlige regler, der gælder på arbejdspladsen. Rygepolitikken kan ogsåoplyse om konsekvenser for udefrakommende.Tilsvarende er det også et lokalt anliggende at afgøre, hvilke konsekvenser detskal have for den enkelte elev, herunder en gymnasieelev, at ryge i strid medreglerne. Sådan er det også i dag. En skole eller et gymnasium vil med fordelkunne orientere om konsekvenserne for den enkelte elev, hvis eleven vælgerat ryge på matriklen i strid med reglerne. F.eks. ved skiltning.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Brit Borum Madsen