Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 185
Offentligt
1131218_0001.png
1131218_0002.png
1131218_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 6. juni 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLPESags nr.: 1111897Dok nr.: 945363
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 1. juni 2012 stilletfølgende spørgsmål 63 (L 185) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares.Spørgsmål 63:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. juni fra Jens Nielsen, jf. L185 – bilag 5.”Svar:I sin henvendelse fremsætter Jens Nielsen, som er beboer på Vesterbro, sinesynspunkter om placeringen af et stofindtagelsesrum på Vesterbro og om for-skellige forhold, som han finder det væsentligt, at der tages højde for. Syns-punkterne giver anledning til følgende kommentarer:Den borgernærhed og det lokalkendskab, herunder med hensyn til misbrugs-mønstre samt stofmisbrugsproblemernes omfang og betydning, som er nød-vendig for kommunernes nærmere tilrettelæggelse af den social- og sund-hedsfaglige indsats, der tager sigte på at reducere skader som følge af stof-misbrug, er tilsvarende nødvendig for – efter en beslutning om at tilrettelæggeindsatsen således, at stofindtagelsesrum skal indgå som en skadesreduce-rende foranstaltning i kommunens samlede tilbud til stofmisbrugerne – at tagestilling til bl.a. beliggenhed. Som ansvarlige for den social- og sundhedsfagligeindsats må de kommuner, som måtte ønske at oprette og drive stofindtagel-sesrum eller at indgå aftale med en selvejende institution med driftsoverens-komst med kommunen om driften af stofindtagelsesrum, således tage stillinghertil. I lyset af erfaringerne fra udlandet bør den enkelte kommunes stillingta-gen til beliggenheden ske i samarbejde med bl.a. politiet og lokalsamfundet,og det forekommer naturligt, at kommunen i forbindelse med sin stillingtagenlader bl.a. placeringen af eksisterende institutioner for børn og unge, herunderogså legepladser og skolegårde, såvel som beboelsesejendomme indgå i sineovervejelser.Den ansøgning, som kommuner, der måtte ønske at oprette og drive stofind-tagelsesrum eller at indgå aftale med en selvejende institution med driftsover-enskomst med kommunen om driften af stofindtagelsesrum, skal sende til Mi-nisteriet for Sundhed og Forebyggelse, hvorefter ministeren for sundhed og fo-rebyggelse i medfør af den foreslåede § 3 b, stk. 1, kan meddele konkret tilla-delse til oprettelse og drift af kommunale stofindtagelsesrum og stofindtagel-sesrum drevet af selvejende institutioner med driftsoverenskomst med kom-munen, skal indeholde oplysninger om bl.a. stofindtagelsesrummets beliggen-hed. Det forudsættes, at kommunalbestyrelsen udformer ansøgningens nær-mere indhold under inddragelse af den lokale politikreds. Det kan f.eks. ske i
Side 2
regi af de kredsråd, som er nedsat i hver politikreds i medfør af retsplejelovens§ 111. I modsat fald – eller hvis der er uenighed mellem kommunen og politiet– forudsættes det, at ministeren for sundhed og forebyggelse hører politiet,herunder om de påtænkte vilkår for oprettelsen og driften af stofindtagelses-rum, inden en ansøgning imødekommes.En tilladelse i medfør af den foreslåede § 3 b, stk. 1, til at oprette og drive sto-findtagelsesrum vil blive meddelt under forudsætning af, at stofindtagelses-rummet drives i overensstemmelse med dels de generelle krav, som følger afloven og af de nærmere regler, der vil blive fastsat i medfør af den foreslåede§ 3 b, stk. 2, dels de konkrete vilkår for tilladelsen.Drives stofindtagelsesrummet ikke i overensstemmelse med de omhandledekrav og vilkår, vil tilladelsen afhængig af de konkrete omstændigheder kunnetilbagekaldes.Opgaven med at forebygge fare for forstyrrelse af den offentlige orden vil fort-sat ligge hos politiet, ligesom det vil være en politimæssig opgave at håndhæ-ve forbuddet mod salg og besiddelse af euforiserende stoffer til andre endmedicinske og videnskabelige formål (også) i stofindtagelsesrum og umiddel-bar nærhed heraf.Med den foreslåede § 3 b, stk. 2, bemyndiges ministeren for sundhed og fore-byggelse til at fastsætte nærmere regler om stofindtagelsesrum, herunder ombl.a. hygiejniske omgivelser.Det vil i medfør af den omhandlede bemyndigelse blive fastsat, at besiddelsenog indtagelsen af euforiserende stoffer i stofindtagelsesrum skal ske i hygiejni-ske omgivelser, hvilket skyldes sammenhængen mellem de hygiejniske omgi-velser og de sundhedsmæssige fordele, som er forbundet med stofindtagel-sesrum. Med hygiejniske omgivelser forstås, at stofindtagelsesrum skal væreindrettet på en måde og have faciliteter, som bidrager til at begrænse densundhedsmæssige risiko forbundet med stofindtagelsen.Det er ikke hensigten, at ministeren for sundhed og forebyggelse skal fastsæt-te mere detaljerede regler om indretningen af og faciliteterne i stofindtagelses-rum, og der vil derfor heller ikke blive fastsat særlige regler om de sanitæreforhold i stofindtagelsesrum. Herom vil det således være de almindelige regleri den under Klima-, Energi- og Bygningsministeriet henhørende byggelov ogdet i medfør heraf udstedte bygningsreglement, som finder anvendelse.Den enkelte kommune, som måtte ønske at oprette og drive stofindtagelses-rum eller at indgå aftale med en selvejende institution med driftsoverenskomstmed kommunen om driften af stofindtagelsesrum, bør under hensyn til de lo-kale forhold tage stilling til indretningen og faciliteterne, således at det sikres,at indretningen og faciliteterne bidrager til at begrænse den sundhedsmæssigerisiko forbundet med stofindtagelsen. I forbindelse med denne stillingtagenskal den øvrige lovgivning, herunder byggeloven og bygningsreglementet,iagttages.I medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 3 b, stk. 2, vil det blive fastsat, atder i stofindtagelsesrum skal være adgang til relevante social- og sundheds-
Side 3
faglige tilbud, hvilket skyldes de sociale og sundhedsmæssige fordele, der kanopnås ved, at der i stofindtagelsesrum kan skabes kontakt til gademisbrugeremv., som det kan være vanskeligt at få skabt kontakt til med de eksisterendeforanstaltninger, hvorved der opstår mulighed for at adressere behov, som an-dre foranstaltninger ikke har kunnet opfylde.Det forhold, at der i stofindtagelsesrum skal være adgang til relevante social-og sundhedsfaglige tilbud, er ikke ensbetydende med, at der skal stilles krav tilde stofmisbrugere, der benytter stofindtagelsesrum, om, at de også skal gørebrug af et eller flere af disse tilbud. Det skal med andre ord være muligt forstofmisbrugere alene at benytte tilbuddet om at indtage euforiserende stoffer ihygiejniske omgivelser. Dette skal ses i lyset af, at stofindtagelsesrum bør væ-re et lavtærskeltilbud, og er udtryk for en erkendelse af, at det for nogle stof-misbrugeres vedkommende meget vel kan være sådan, at de først efter i enperiode at være kommet i et stofindtagelsesrum for at indtage deres stoffervil være motiverede for også at benytte de social- og sundhedsfaglige tilbud.Enkelte stofmisbrugere vil muligvis aldrig blive motiverede herfor, men selv fordisse vil der kunne opnås fordele alene ved at indtage stofferne i hygiejniskeomgivelser og gennem den kontakt, som trods alt skabes herved.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lars Petersen