Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 185
Offentligt
1130008_0001.png
1130008_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 1. juni 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLPESags nr.: 1111897Dok nr.: 936956
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål 6 (L 185) til ministeren for sundhed og forebyggelse, somhermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).Spørgsmål 6:”Ministeren bedes oplyse om ministeren finder det relevant at stille krav tilkommuner eller selvejende institutioner for at sikre de fordele som EMCDDApåpeger i forhold til succes med stofindtagelsesrum f.eks. kapacitet og åb-ningstider.”Svar:I medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 3 b, stk. 2, forventes der alenestillet få indholdsmæssige krav til stofindtagelsesrum, og disse krav vil om-handle helt overordnede forhold vedrørende indretning og faciliteter, personaleog opgaver, social- og sundhedsfaglige tilbud samt afrapportering.Det vil blive fastsat, at besiddelsen og indtagelsen af euforiserende stoffer istofindtagelsesrum skal ske i hygiejniske omgivelser, hvilket skyldes sammen-hængen mellem de hygiejniske omgivelser og de sundhedsmæssige fordele,som er forbundet med stofindtagelsesrum.Det vil endvidere blive fastsat, at indtagelsen af euforiserende stoffer i stofind-tagelsesrum skal ske under overvågning af kvalificeret personale, hvilket skyl-des sammenhængen mellem overvågningen og de sundhedsmæssige fordele,som er forbundet med stofindtagelsesrum.Det vil herudover blive fastsat, at der i stofindtagelsesrum skal være adgang tilrelevante social- og sundhedsfaglige tilbud, hvilket skyldes de sociale ogsundhedsmæssige fordele, der kan opnås ved, at der i stofindtagelsesrum kanskabes kontakt til gademisbrugere mv., som det kan være vanskeligt at fåskabt kontakt til med de eksisterende foranstaltninger, hvorved der opstår mu-lighed for at adressere behov, som andre foranstaltninger ikke har kunnet op-fylde.Det er imidlertid den enkelte kommune, som måtte ønske at oprette og drivestofindtagelsesrum eller at indgå aftale med en selvejende institution meddriftsoverenskomst med kommunen om driften af stofindtagelsesrum, der somansvarlig for den social- og sundhedsfaglige indsats, der tager sigte på at re-ducere de skader, som stofmisbrugerne påfører sig selv og det omgivendesamfund, for det enkelte stofindtagelsesrum bør tage stilling til indretning ogfaciliteter, personale og opgaver samt social- og sundhedsfaglige tilbud.
Side 2
Den enkelte kommunes stillingtagen hertil såvel som til bl.a. det enkelte stof-indtagelsesrums åbningstider og kapacitet bør ske under hensyn til de lokaleforhold, herunder misbrugsmønstrene samt stofmisbrugsproblemernes omfangog betydning, og i samarbejde med politiet, lokalsamfundet og så vidt muligtde berørte stofmisbrugere, herunder de lokale udsatteråd.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lars Petersen