Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 185
Offentligt
1130315_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 1. juni 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLPESags nr.: 1111897Dok nr.: 938442
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 25. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål 56 (L 185) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen(LA).Spørgsmål 56:”Kan ministeren bekræfte, at der trods de forvaltningsretlige begrænsningerved tilbagekaldelse af begunstigende forvaltningsakter og som følge af lig-hedsprincippet består en ganske vid adgang til for den til enhver tid siddendeminister at begrænse tilladelser til at etablere og drive stofindtagelsesrum påbaggrund af eksempelvis en ændret vurdering af faktiske forhold?”Svar:En tilbagekaldelse af en allerede meddelt tilladelse vil alene kunne ske indenfor rammerne af de almindelige forvaltningsretlige principper, som gælder fortilbagekaldelse af begunstigende forvaltningsakter.Når der er tale om tilbagekaldelse af en begunstigende forvaltningsakt, måindgrebets intensitet søges vurderet, og i den forbindelse må der bl.a. inddra-ges almindelige proportionalitetssynspunkter således at forstå, at jo mere in-tensivt indgrebet er, jo stærkere tilbagekaldelsesgrundlag kræves. Da en tilba-gekaldelse af en tilladelse til en kommune til oprettelse og drift af et stofindta-gelsesrum, må antages at have relativ stor betydning for kommunen ud fra enalmen målestok, f.eks. fordi der er indgået økonomiske forpligtelser, må derkræves et stærkt tilbagekaldelsesgrundlag. I den forbindelse skal det nævnes,at f.eks. en ændret vurdering af sagen på et i alt væsentligt uændret retligt ogfaktisk grundlag må betragtes som et hensyn, der ikke i almindelighed kan an-ses for at kunne udgøre et tilstrækkeligt stærkt tilbagekaldelsesgrundlag.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lars Petersen