Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 185
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 1. juni 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLPESags nr.: 1111897Dok nr.: 937019
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål 32 (L 185) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann(V).Spørgsmål 32:”For at begrænse risikoen for videresalg af euforiserende stoffer, beskrives deti bemærkningerne til lovforslaget, at den enkelte kommune eller selvejendeinstitution bør fastsætte ordensregler i samarbejde med f.eks. politiet.Ministeren bedes oplyse hvorfor ministeren mener, at det er et ”bør” og ikke et”skal”, at politiet bidrager med viden i forhold til videreslag og forebyggelseheraf. Når det fremgår at kommunen skal oplyse hvilke stoftyper kommunenønsker, at der skal være adgang til at indtage, kunne man så forestille sig atpolitiet kunne bidrage med frugtbar viden?”Svar:Den borgernærhed og det lokalkendskab, herunder med hensyn til misbrugs-mønstre samt stofmisbrugsproblemernes omfang og betydning, som er nød-vendig for kommunernes nærmere tilrettelæggelse af den social- og sund-hedsfaglige indsats, der tager sigte på at reducere skader som følge af stof-misbrug, er tilsvarende nødvendig for – efter en beslutning om at tilrettelæggeindsatsen således, at stofindtagelsesrum skal indgå som en skadesreduce-rende foranstaltning i kommunens samlede tilbud til stofmisbrugerne – at tagestilling til ordensregler mv. og tilsyn hermed. Som ansvarlige for den social- ogsundhedsfaglige indsats må de kommuner, som måtte ønske at oprette og dri-ve stofindtagelsesrum eller at indgå aftale med en selvejende institution meddriftsoverenskomst med kommunen om driften af stofindtagelsesrum, såledestage stilling hertil. I lyset af erfaringerne fra udlandet bør den enkelte kommu-nes stillingtagen ske i samarbejde med politiet, lokalsamfundet og så vidt mu-ligt de berørte stofmisbrugere, herunder de lokale udsatteråd.Den ansøgning, som kommuner, der måtte ønske at oprette og drivestofindtagelsesrum eller at indgå aftale med en selvejende institution meddriftsoverenskomst med kommunen om driften af stofindtagelsesrum, skalsendes til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, hvorefter ministeren forsundhed og forebyggelse i medfør af den foreslåede § 3 b, stk. 1, kanmeddele konkret tilladelse til oprettelse og drift af kommunalestofindtagelsesrum og stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutionermed driftsoverenskomst med kommunen. Ansøgningen skal indeholdeoplysninger om stofindtagelsesrummets beliggenhed og åbningstider,adgangen til stofindtagelsesrummet, herunder inklusions- ogeksklusionskriterier, samt de stoftyper, som kommunen ønsker, at der skalvære adgang til at indtage, og de stofindtagelsesmåder, som kommunenønsker, at der skal være adgang til at benytte i det enkelte stofindtagelsesrum.Hvis der i den enkelte kommune er tale om flere stofindtagelsesrum, så skal
Side 2
der med hensyn til stoftyper gælde det samme for allestofindtagelsesrummene. Det forudsættes, at kommunalbestyrelsen udformeransøgningens nærmere indhold under inddragelse af den lokale politikreds.Det kan f.eks. ske i regi af de kredsråd, som er nedsat i hver politikreds imedfør af retsplejelovens § 111. I modsat fald – eller hvis der er uenighedmellem kommunen og politiet – forudsættes det, at ministeren for sundhed ogforebyggelse hører politiet, herunder om de påtænkte vilkår for oprettelsen ogdriften af stofindtagelsesrum, inden en ansøgning imødekommes.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lars Petersen