Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 185
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 1. juni 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLPESags nr.: 1111897Dok nr.: 937012
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål 28 (L 185) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann(V).Spørgsmål 28:”Ministeren bedes bekræfte, at oprettelsen af stofindtagelsesrum ”bør” foregå isamarbejde med politiet og altså ikke er et krav – og begrunde, hvorforministeren ikke finder det nødvendigt, at politiet inddrages i overvejelserneomkring f.eks. placering. Det samme gør sig gældende for lokalråd, udsatteråd og de berørte stofmisbrugere.”Svar:Som ansvarlige for den social- og sundhedsfaglige indsats, der tager sigte påat reducere de skader, som stofmisbrugerne påfører sig selv og det omgiven-de samfund, er det den enkelte kommunes ansvar at beslutte, hvorvidt denønsker at tilrettelægge indsatsen således, at stofindtagelsesrum skal indgåsom en skadesreducerende foranstaltning i kommunens samlede tilbud tilstofmisbrugerne. I lyset af erfaringerne fra udlandet bør den enkelte kommu-nes stillingtagen ske i samarbejde med politiet, da oprettelsen af stofindtagel-sesrum er forbundet med betydelig politimæssig interesse. Derudover bør lo-kalsamfundet, og så vidt muligt de berørte stofmisbrugere inddrages.Den borgernærhed og det lokalkendskab, herunder med hensyn til misbrugs-mønstre samt stofmisbrugsproblemernes omfang og betydning, som er nød-vendig for kommunernes nærmere tilrettelæggelse af den social- og sund-hedsfaglige indsats, der tager sigte på at reducere skader som følge af stof-misbrug, er tilsvarende nødvendig for – efter en beslutning om at tilrettelæggeindsatsen således, at stofindtagelsesrum skal indgå som en skadesreduce-rende foranstaltning i kommunens samlede tilbud til stofmisbrugerne – at tagestilling til adgangen til stofindtagelsesrum, herunder inklusions- og eksklusi-onskriterier, deres åbningstider og kapacitet samt beliggenhed, indretning, fa-ciliteter, personale, stoftyper og -indtagelsesmåder, social- og sundhedsfagligetilbud samt ordensregler mv. og tilsyn hermed. Som ansvarlige for den social-og sundhedsfaglige indsats må de kommuner, som måtte ønske at oprette ogdrive stofindtagelsesrum eller at indgå aftale med en selvejende institutionmed driftsoverenskomst med kommunen om driften af stofindtagelsesrum, så-ledes tage stilling hertil. I lyset af erfaringerne fra udlandet bør den enkeltekommunes stillingtagen ske i samarbejde med politiet, lokalsamfundet og såvidt muligt de berørte stofmisbrugere, herunder de lokale udsatteråd.Den ansøgning, som kommuner, der måtte ønske at oprette og drive stofind-tagelsesrum eller at indgå aftale med en selvejende institution med driftsover-enskomst med kommunen om driften af stofindtagelsesrum, skal sendes tilMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse, hvorefter ministeren for sundhed og
Side 2
forebyggelse i medfør af den foreslåede § 3 b, stk. 1, kan meddele konkret til-ladelse til oprettelse og drift af kommunale stofindtagelsesrum og stofindtagel-sesrum drevet af selvejende institutioner med driftsoverenskomst med kom-munen, skal indeholde oplysninger om stofindtagelsesrummets beliggenhedog åbningstider, adgangen til stofindtagelsesrummet, herunder inklusions- ogeksklusionskriterier, samt de stoftyper, som kommunen ønsker, at der skalvære adgang til at indtage, og de stofindtagelsesmåder, som kommunen øn-sker, at der skal være adgang til at benytte i det enkelte stofindtagelsesrum.Hvis der i den enkelte kommune er tale om flere stofindtagelsesrum, så skalder med hensyn til stoftyper gælde det samme for alle stofindtagelsesrumme-ne. Det forudsættes, at kommunalbestyrelsen udformer ansøgningens nærme-re indhold under inddragelse af den lokale politikreds. Det kan f.eks. ske i regiaf de kredsråd, som er nedsat i hver politikreds i medfør af retsplejelovens §111. I modsat fald – eller hvis der er uenighed mellem kommunen og politiet –forudsættes det, at ministeren for sundhed og forebyggelse hører politiet, her-under om de påtænkte vilkår for oprettelsen og driften af stofindtagelsesrum,inden en ansøgning imødekommes.Politiet vil således få lejlighed til at udtale sig om eksempelvis beliggenhedenaf et påtænkt stofindtagelsesrum.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lars Petersen