Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 185
Offentligt
1130078_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 1. juni 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLPESags nr.: 1111897Dok nr.: 937004
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål 22 (L 185) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann(V).Spørgsmål 22:”Ministeren bedes oplyse hvilke krav der stilles til de sanitære forhold i et sto-findtagelsesrum.”Svar:Med den foreslåede § 3 b, stk. 2, bemyndiges ministeren for sundhed og fore-byggelse til at fastsætte nærmere regler om stofindtagelsesrum, herunder ombl.a. hygiejniske omgivelser.Det vil i medfør af den omhandlede bemyndigelse blive fastsat, at besiddelsenog indtagelsen af euforiserende stoffer i stofindtagelsesrum skal ske i hygiejni-ske omgivelser, hvilket skyldes sammenhængen mellem de hygiejniske omgi-velser og de sundhedsmæssige fordele, som er forbundet med stofindtagel-sesrum. Med hygiejniske omgivelser forstås, at stofindtagelsesrum skal væreindrettet på en måde og have faciliteter, som bidrager til at begrænse densundhedsmæssige risiko forbundet med stofindtagelsen.Det er ikke hensigten, at ministeren for sundhed og forebyggelse skal fastsæt-te mere detaljerede regler om indretningen af og faciliteterne i stofindtagelses-rum, og der vil derfor heller ikke blive fastsat særlige regler om de sanitæreforhold i stofindtagelsesrum. Herom vil det således være de almindelige regleri den under Klima-, Energi- og Bygningsministeriet henhørende byggelov ogdet i medfør heraf udstedte bygningsreglement, som finder anvendelse.Den enkelte kommune, som måtte ønske at oprette og drive stofindtagelses-rum eller at indgå aftale med en selvejende institution med driftsoverenskomstmed kommunen om driften af stofindtagelsesrum, bør under hensyn til de lo-kale forhold tage stilling til indretningen og faciliteterne, således at det sikres,at indretningen og faciliteterne bidrager til at begrænse den sundhedsmæssigerisiko forbundet med stofindtagelsen. I forbindelse med denne stillingtagenskal den øvrige lovgivning, herunder byggeloven og bygningsreglementet,iagttages.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lars Petersen