Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 185
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 1. juni 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMLPESags nr.: 1111897Dok nr.: 936988
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål 18 (L 185) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann(V).Spørgsmål 18:”Ministeren bedes oplyse om ministeren vil sikre, at stofindtagelsesrum ikkeplaceres i nærheden af institutioner for børn og unge (herunder ogsålegepladser og skolegårde).”Svar:Den borgernærhed og det lokalkendskab, herunder med hensyn til misbrugs-mønstre samt stofmisbrugsproblemernes omfang og betydning, som er nød-vendig for kommunernes nærmere tilrettelæggelse af den social- og sund-hedsfaglige indsats, der tager sigte på at reducere skader som følge af stof-misbrug, er tilsvarende nødvendig for – efter en beslutning om at tilrettelæggeindsatsen således, at stofindtagelsesrum skal indgå som en skadesreduce-rende foranstaltning i kommunens samlede tilbud til stofmisbrugerne – at tagestilling til bl.a. beliggenhed. Som ansvarlige for den social- og sundhedsfagligeindsats må de kommuner, som måtte ønske at oprette og drive stofindtagel-sesrum eller at indgå aftale med en selvejende institution med driftsoverens-komst med kommunen om driften af stofindtagelsesrum, således tage stillinghertil. I lyset af erfaringerne fra udlandet bør den enkelte kommunes stillingta-gen til beliggenheden ske i samarbejde med bl.a. politiet og lokalsamfundet,og det forekommer naturligt, at kommunen i forbindelse med sin stillingtagenlader bl.a. placeringen af eksisterende institutioner for børn og unge, herunderogså legepladser og skolegårde, såvel som beboelsesejendomme indgå i sineovervejelser.Den ansøgning, som kommuner, der måtte ønske at oprette og drive stofind-tagelsesrum eller at indgå aftale med en selvejende institution med driftsover-enskomst med kommunen om driften af stofindtagelsesrum, skal sendes tilMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse, hvorefter ministeren for sundhed ogforebyggelse i medfør af den foreslåede § 3 b, stk. 1, kan meddele konkret til-ladelse til oprettelse og drift af kommunale stofindtagelsesrum og stofindtagel-sesrum drevet af selvejende institutioner med driftsoverenskomst med kom-munen, skal indeholde oplysninger om bl.a. stofindtagelsesrummets beliggen-hed. Det forudsættes, at kommunalbestyrelsen udformer ansøgningens nær-mere indhold under inddragelse af den lokale politikreds. Det kan f.eks. ske iregi af de kredsråd, som er nedsat i hver politikreds i medfør af retsplejelovens§ 111. I modsat fald – eller hvis der er uenighed mellem kommunen og politiet– forudsættes det, at ministeren for sundhed og forebyggelse hører politiet,herunder om de påtænkte vilkår for oprettelsen og driften af stofindtagelses-rum, inden en ansøgning imødekommes.
Side 2
Politiet vil således få lejlighed til at udtale sig om eksempelvis beliggenhedenaf et påtænkt stofindtagelsesrum.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Lars Petersen