Retsudvalget 2011-12
L 179
Offentligt
1125279_0001.png
1125279_0002.png
1125279_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
24. maj 2012FærdselskontoretMichael de Thurah2012-0037-0013424551
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Frakendelse af retten til at udøve virksom-hed som kørelærer m.v.) (L 179), som Folketingets Retsudvalg har stillettil justitsministeren den 14. maj 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 10 (L 179) fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for-

slag til lov om ændring af færdselsloven (Frakendelse af retten til at

udøve virksomhed som kørelærer m.v.):

”Vil ministeren redegøre for, om det ville være ”en grov forse-else”, hvis man satte eleverne til at selvstudere og ikke under-viste personligt, og hvordan ville en sådan forseelse kunne ef-terforskes og påvises i praksis?”

Svar:

1.

Det følger af kørekortbekendtgørelsens § 30, stk. 8, at køreundervisnin-gen og anvendelsen af lektionsplaner skal gennemføres i overensstemmel-se med bestemmelserne i bekendtgørelsens bilag 3. Overtrædelse herafstraffes med bøde, jf. bekendtgørelsens § 109.Af kørekortbekendtgørelsens bilag 3, afsnit IX, fremgår, at der ved faktiskanvendt undervisningstid bl.a. skal medregnes den tid, hvor køreeleven ertil stede i teorilokalet og modtager undervisning af kørelæreren, hvorimodden tid, som køreeleven anvender til selvstudium, uden at kørelæreren ertil stede sammen med køreeleven for at gennemføre undervisning, ikkemedregnes i opgørelsen af anvendt undervisningstid.Det vil derfor være i strid med kørekortbekendtgørelsens regler om gen-nemførelse af køreundervisning, hvis eleverne ikke modtager undervisningfra kørelæreren.Særligt vedrørende anvendelse af IT i køreundervisningen kan det oplyses,at Justitsministeriet netop har udstedt en ny kørekortbekendtgørelse, hvoridet præciseres, at IT-baserede undervisningsprogrammer kan anvendessom et hjælpemiddel i teoriundervisningen, men at det ikke kan erstatte enaktiv og holdningsbearbejdende dialog mellem kørelæreren og køreelever-ne. Den nye kørekortbekendtgørelse træder i kraft den 1. juli 2012.Om en kørelærers overtrædelse af de omtalte bestemmelser i kørekortbe-kendtgørelsen kan anses for at være en grov overtrædelse af reglerne omudøvelse af kørelærervirksomhed, der efter lovforslaget bør medføre fra-kendelse af retten til at virke som kørelærer, vil bero på en vurdering af dekonkrete omstændigheder.
2

2.

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet om, hvordan en sådan forseelsevil kunne efterforskes og påvises i praksis, har Justitsministeriet indhenteten udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodetpolitikredsene om en udtalelse.Af tidsmæssige årsager har det imidlertid kun været muligt atmedtage udtalelser fra nogle politikredse.Flere politikredse har oplyst, at efterforskningen af et forhold,hvor teoriundervisningen er gennemført som selvstudium, afhæn-ger af den konkrete situation, men formentlig vil det kræve enanmeldelse og vidneforklaring af køreelever, som ikke ønsker atmedvirke til overtrædelse af reglerne om køreuddannelsen. Her-udover vil politiet ved mistanke om selvstudium nærmere kunneafhøre eleven om, hvorledes den modtagne teoriprøveundervis-ning er afviklet. En kreds har desuden oplyst, at en indikation forselvstudium uden at have modtaget egentlig undervisning eksem-pelvis kan være markant højere dumpeprocenter hos elever frabestemte kørelærere. Politiet vil i forbindelse med efterforsknin-gen kunne anvende sædvanlige efterforskningsmuligheder.”
3