Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 178
Offentligt
1123594_0001.png
1123594_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. maj 2012UdlændingelovkontoretSanne A. Edmonson2012-960-0005421055
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven og lov om kommunale og regionale valg (Op-rettelse af Udlændingenævnet samt valgret og valgbarhed til kommunaleog regionale valg m.v.) (L 178), som Folketingets Udvalg for Udlændinge-og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 8. maj 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-

tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven

og lov om kommunale og regionale valg (Oprettelse af Udlændinge-

nævnet samt valgret og valgbarhed til kommunale og regionale valg

m.v.) (L 178):

”Ministeren bedes kommentere UNHCR’s bemærkninger iflygtningehøjkommissariatets høringssvar, hvor det anbefales,at flygtninge og personer med beskyttelsesstatus får beskikketen advokat, når deres familiesammenføringssager behandles iUdlændingenævnet, og at sagerne behandles mundtligt?”

Svar:

Der er ikke i lovforslaget etableret adgang til advokatbeskikkelse. Dettesvarer til, hvad der normalt gælder for administrative nævn.Den særlige domstolslignende proces i Flygtningenævnet med advokatbe-skikkelse skal ses på baggrund af, at der er tale om sager, hvor det beslut-tes, om en ansøger skal meddeles asyl eller have afslag og derfor skal ud-rejse til det land, som den pågældende anfører at være flygtet fra.De sager, der skal behandles af Udlændingenævnet, er af en anden karak-ter, og Udlændingenævnet skal ikke tage stilling til spørgsmålet om, hvor-vidt asylansøgere skal meddeles asyl her i landet eller skal udrejse. Bl.a. påden baggrund er der ikke adgang til advokatbeskikkelse i sager om fami-liesammenføring, hvor den herboende reference er flygtning eller har be-skyttelsesstatus.Til spørgsmålet om mundtlig behandling bemærkes det, at Udlændinge-nævnet i langt de fleste tilfælde vil kunne sikre en fuldt tilstrækkelig op-lysning af en konkret sag på grundlag af en skriftlig behandling af sagen.Derfor er skriftlig behandling udgangspunktet for Udlændingenævnets be-handling af sager.Hvor særlige grunde taler derfor, kan Udlændingenævnet bestemme, at sa-gens parter indkaldes til mundtlig behandling, jf. den foreslåede bestem-melse i § 52 c, stk. 4. Det vil således bero på Udlændingenævnets vurde-ring, om der i en sag om familiesammenføring vedrørende en herboendeflygtning foreligger særlige grunde, der taler for mundtlig behandling.
2