Kirkeudvalget 2011-12
L 17
Offentligt
KirkeministerietFrederiksholms Kanal 21Postboks 21231015 København Kwww.km.dkTelefon 3392 3390Telefax 3392 3913e-post[email protected]
Dokument nr.: 113185/11
Kirkeudvalget har ved brev af 30. november 2011 (KIU L 17 – spørgsmål 1)bedt om min besvarelse af spørgsmål:”Er det korrekt opfattet, at Menighedsrådsloven fortolkes således, at der ihvert sogn kun kan være en kirkeværge og et kirkeudvalg, selvom det i nogletilfælde er blevet accepteret, at der i sogne med flere kirker har været en kir-keværge og et kirkeudvalg for hver af kirkerne? I bekræftende fald bedes mi-nisteren redegøre for, hvorfor et sogn, uanset størrelse, kun kan have en kir-keværge og et kirkeudvalg, og om ministeren i givet fald vil være indstilletpå, i forbindelse med L 17, at ændre reglerne således, at der tillades et kirke-udvalg og en kirkeværge for hver kirke i stedet for hvert sogn.”Svar:Der er to lovbestemmelser, som angår henholdsvis valg af kirkeværge ognedsættelse af det stående kirke- og kirkegårdsudvalg.Vedrørende kirkeværge:Reglerne om valg af kirkeværger fremgår af lov om menighedsråd. Det føl-ger af § 10, stk. 1, 1.pkt., i lov om menighedsråd, at menighedsrådet skalvælge en kirkeværge.Et fælles menighedsråd for to eller flere sogne kan dog vælge en kirkeværgefor hver kirke, jf. § 10, stk. 1, 3. pkt., i lov om menighedsråd. Bestemmelsen,der er en særregel for fælles menighedsråd, blev vedtaget af Folketinget den15. april 2010 (lov nr. 406 af 21. april 2010 om ændring af lov om menig-hedsråd og lov om folkekirkens økonomi). Bestemmelsen trådte i kraft den 1.oktober 2010.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L 105/2009-I), at det ikke erhensigten med lovforslaget at foretage ændringer i forhold til de eksisterenderegler om kirkeværger for et menighedsråd, som kun dækker et sogn. Dettegælder også, selv om der i sognet skulle være flere kirker.Hensigten med lovforslaget var således alene at give menighedsråd, som øn-sker at indgå i et fælles menighedsråd, mulighed at vælge en kirkeværge forhver kirke uden at skulle søge dispensation hertil.Lovforslaget var baseret på ministeriets erfaringer om ønsker fra menigheds-rådene, når de overvejede at indgå i et fælles menighedsråd med nabosogne-ne. Der indkom over 140 ansøgninger med dispensationsanmodninger op tilmenighedsrådsvalget i 2008. Anmodningerne vedrørte typisk antallet af valg-
Dato: 16. december 2011
te medlemmer, fordelingen af medlemmer mellem sognene samt antallet afkirkeværger. Muligheden for at kunne vælge en kirkeværge for hver kirkevar således et hyppigt ønske, og ofte en forudsætning for, at de enkelte me-nighedsråd ville indgå i et fælles menighedsråd. Begrundelserne for ansøg-ningerne om flere kirkeværger var endvidere ofte et ønske, om at en personmed tilknytning til det pågældende sogn kunne fortsætte med at varetage op-gaven som kirkeværge for sognets kirke.Ministeriet har kun fået enkelte anmodninger fra menighedsråd i et sogn medflere kirker om at måtte have flere kirkeværger i et sogn. Der er i disse få til-fælde givet dispensation til, at et menighedsråd for et sogn med flere kirkerkan have flere kirkeværger. Hjemlen til dispensationen er § 43, stk. 6, i lovom menighedsråd.Vedrørende det stående udvalg ”kirke- og kirkegårdsudvalget”:Reglen om det stående udvalg fremgår af § 17 i menighedsrådsloven. Me-nighedsrådet skal således nedsætte et stående udvalg (typisk kaldet kirkeud-valget eller kirkegårdsudvalget).Formålet med udvalget er at varetage tilsynet med kirken og kirkegårdensvedligeholdelse og drift, kirkeværgens forretningsførelse samt udførelse afmindre arbejder ved kirke og kirkegård.Der er ikke særlige bestemmelser i lov om menighedsråd for fælles menig-hedsråd vedrørende det stående udvalg. Dette betyder, at der kun skal ned-sættes et stående udvalg uanset, at menighedsrådet har ansvar for flere kirkerog kirkegårde.Ministeriet har med hjemmel i lov om menighedsråd § 43 adgang til at di-spensere fra lovens § 17, sådan at der nedsættes flere stående udvalg eller fo-retages en opdeling af udvalgets opgaver. Der har dog, som det beskrives ne-denfor, ikke været et stort ønske om dispensation fra lovens § 17.Fra 2004 til 2011 har ministeriet således i 5 konkrete sager om oprettelsen affælles menighedsråd dispenseret fra bestemmelsen i § 17, sådan at det fællesmenighedsråd har fået mulighed for at nedsætte flere stående udvalg end lo-ven foreskriver. Antallet af ekstra kirke- og kirkegårdsudvalg er 1 eller 2 af-hængig af hvor mange sogne, der deltager i det fælles menighedsråd.I disse ganske få sager er ønsket om at have flere stående udvalg under detfælles menighedsråd typisk begrundet med, at menighedsrådene gerne vilhave lokale personer fra det enkelte sogn til at varetage tilsynet med sognetskirke og kirkegård. Oprettelsen af særskilte stående udvalg for det enkeltesogn i samarbejdet har således haft afgørende betydning for menighedsråde-nes beslutning om at indgå i det nye fælles menighedsråd. Ministeriet har
Kirkeministeriet
Dokument nr.:Side 2
med dispensationerne støttet disse menighedsråd i processen om oprettelse afet fælles menighedsråd.Herudover er der givet dispensation fra lovens § 17 i forbindelse med samar-bejder mellem menighedsråd om fælles kirkegårdsdrift. Dispensationerne ergivet til, at det enkelte menighedsråd overlader en del af det stående udvalgsopgaver til et fælles udvalg / en fælles kirkegårdsbestyrelse mellem menig-hedsrådene.I 2009 har ministeriet tillige givet dispensation fra bestemmelsen i § 17 til etmenighedsråd i et sogn med en kirke, således at menighedsrådet kan opdeledet stående udvalg i to. Den konkrete sag er begrundet med fysiske omstæn-digheder, idet der er en geografisk afstand mellem kirke og kirkegård, somgør det ønskeligt for menighedrådet med opdelingen.Som det fremgår af denne redegørelse, er der som alt overvejende hovedregeltale om, at ønsket om flere stående udvalg opstår, når der er tale om kirker,der er beliggende i forskellige sogne, og hvor menighedsrådene enten danneret fælles menighedsråd eller indgår et samarbejde om kirkegårdsdrift.Overvejelser om regelændringerJeg kan oplyse, at ønsker om ændring af § 10, stk. 1, og § 17 i lov om me-nighedsråd ikke har været på tale i arbejdet med at justere på lov om valg tilmenighedsråd i forbindelse med forberedelsen af menighedsrådsvalget 2012.Som beskrevet ovenfor blev der sidste år gennemført en lovændring om an-tallet af kirkeværger for fælles menighedsråd. Som det også nævnes, var detet bevidst valg at bevare den almindelige ordning for menighedsråd, derdækker et sogn og dermed som alt overvejende hovedregel også kun har an-svaret for en kirke.Ud fra antallet af modtaget anmodninger om dispensationer fra § 10, stk. 1,og § 17 i lov om menighedsråd, er det mit indtryk, at der ikke har vist sig be-hov for yderligere lovændringer, der giver mulighed for flere kirkeværger el-ler flere stående udvalg i det enkelte sogn. Dette gælder også, selv om der erflere kirker i sognet.Jeg vil naturligvis følge området tæt og vil herunder være opmærksom på,om der kommer en stigning i antallet af dispensationsansøgninger på detteområde.
Kirkeministeriet
Dokument nr.:Side 3
Manu Sareen/ Helene Munch