Udenrigsudvalget 2011-12
L 154
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Besvarelse af Udenrigsudvalgets spørgsmålnr. 7 af 11.maj2012 tiludenrigsministeren.
Udenrigsudvalgets spørgsmålnr. 7:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9/5-12 fra Retspolitisk Forening,jf. L 154 - bilag 7.”Udenrigsministerens svar:
1. Institut for Menneskerettigheder – Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitutionsovervågnings- og rapporteringspligt, jf. lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 1Vedrørende Retspolitisk Forenings forslag, hvorefterudtrykket ”dokumentation” tilføjes be-stemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 1(således at institutionen får til opgave at foretage do-kumentation af menneskerettighedssituationen i Danmark), skal bemærkes, at sikring af”dokumentationsfaciliteter” anses for omfattet af ”overvågning af og rapportering ommenneskerettighedssituationen i Danmark”, jf. bemærkningerne til det fremsatte lovforslags §2, stk. 1, nr. 1. Det vurderes derfor overflødigt at indføje udtrykket i bestemmelsen.For så vidt angår Retspolitisk Forenings forslag om at tilføje bestemmelsen i § 2, stk. 1, nr. 1,passagen:”[…] samt at sikre, at de af Danmark ratificerede konventioner kortlægges, registreres og opdateres cen-tralt. Disse opgaver udføres i samarbejde med de organisationer, der er medlemmer af rådet og andre frivil-lige organisationer.",skalbemærkes, at som anført i kommentaren til FN-forbundets henvendelse i høringsnotatet,side 4, er lovensom sådan udformet med henblik på bedst at implementere Paris-principperne,og detvurderes ikkehensigtsmæssigtyderligere at understrege enkelte elementer af Paris-principperne i selve lovteksten. For så vidt angår spørgsmålet om fakultative og obligatoriskearbejdsopgaver m.v. for institutionen skal pointeres, at lovforslaget generelt er udformet, såle-des at institutionen grundlæggende ”skal” opfylde FN’s Paris-principper, jf. navnlig lovforsla-gets § 1.Herudover skal bemærkes, at der ikke af Paris-principperne fremgår ensådan pligt til registre-ring og kortlægning, som Retspolitisk Forening foreslår, og atdetvurderesmere hensigtsmæssigtat overlade vurderingen af, hvorledes overvågnings- og rapporteringsopgaven bedst tilrettelæg-ges og udmøntes, til institutionen selv. Af samme årsag bør det også overlades til institutionenat tage stilling til, om, hvordan og hvorledes civilsamfundsorganisationerne skal inddrages i det-te arbejde.
2. Harmonisering af national ret med og tiltræden af internationale forpligtelser- tilføjelse tillovforslagets § 2, stk. 1, nr. 3 og nyt pkt.4 i § 2, stk. 1Vedrørende Retspolitisk Foreningsændringsforslag tildet fremsatte lovforslags § 2, stk. 1, nr. 3,og forslag til et pkt. 4 i § 2, stk. 1,(ændringsforslagets tilføjelser understreget og sletninger gen-nemstreget):”Institut for Menneskerettigheder – Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution skal fremme ogbeskytte menneskerettighederne i fredstid og under væbnede konflikter, navnlig ved at […]3) rådgive Folketinget og regeringen samt andre offentlige myndigheder og private aktører om menne-skerettigheder for at fremme og sikre harmonisering af national lovgivning, regulering og praksis medinternationale forpligtelser, som Danmark har tilsluttet sig,4) fremme koordination mellem og bistand til civilsamfundsorganisationers arbejde med menneskeret-tigheder,tilskynde til ratifikation og gennemførelse af internationale forpligtelser,[…]”skal henvises til kommentaren til FN-forbundets henvendelse i høringsnotatet, side 4, jf. oven-for.Herudover skal særligt vedrørende ændringsforslaget til § 2, stk. 1, nr. 3, bemærkes, at den afRetspolitisk Forening foreslåede tilføjelseallerede er indeholdt i bestemmelsen, jf. det fremsattelovforslags § 1 og § 2, stk. 1, nr. 8, og stk. 3, og således er overflødig. Hertil kommer, attilføjelsen villeindebære en uhensigtsmæssig indskrænkning af bestemmelsen, idet man kunneforestille sig, at institutionen også kunne finde rådgivning om menneskerettigheder i bredereforstand end harmoniseringsspørgsmål relevant. Endvidere synes det at falde uden forinstitutionens arbejdsområde at rådgive om ”internationale forpligtelser, som Danmark hartilsluttet sig”, idet institutionens fokus bør være menneskerettighedsområdet.For så vidt angår forslaget om et nyt pkt. 4 i § 2, stk. 1, skal bemærkes, at bestemmelsen i detfremsatte lovforslag er indsat, fordi samarbejdet mellem institutionen og civilsamfundet udgøret vigtigt element i institutionens arbejde, jf. også Paris-principperne, pkt. C.1.g. RetspolitiskForenings forslag indebærer en grundlæggende ændring af bestemmelsens indhold, og dersavnes en begrundelse for, at foreningen finder bestemmelsen overflødig.3. Observatøren i bestyrelsen, jf. § 3, stk. 7Der henvises til høringsnotatet, pkt. 2.2.2, til svar på udvalgets spørgsmål nr. 1 og 3 samt tilbemærkningerne til Udenrigsministeriets ændringsforslag af 11. maj 2011.4. Udenrigsministerens godkendelse af vedtægten, jf. lovforslagets § 4, stk. 3Der henvises til høringsnotatet, pkt. 2.2.3.
2