Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 150 , L 150 A , L 150 B
Offentligt
1116154_0001.png
1116154_0002.png
Udlændingeafdelingen
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. maj 2012UdlændingelovkontoretHelene Bendtsen2012-960-0003414039
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende lovforslag nr. L150 om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om familie-sammenføring med børn), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- ogIntegrationspolitik har stillet til justitsministeren den 19. april 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Merete Milo
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-

tionspolitik vedrørende lovforslag nr. L 150 om ændring af udlændin-

geloven (Ændring af reglerne om familiesammenføring med børn):

”Hvordan stiller ministeren sig til forslaget i høringssvaret fraadvokat Anders Chr. Jensen om, at det af lovbemærkningernebør fremgå, at den herboende forælders oplysninger om denanden forælders forhold skal lægges til grund, medmindre derer konkret anledning til at betvivle dem?”

Svar:

Advokat Anders Christian Jensen anfører i sit høringssvar af 26. marts2012, s. 2. som er sendt til udvalget (UUI 2011-2012, L 150 – bilag 1) bl.a.følgende:”Det må hilses med tilfredshed, at motiverne stærkt fremhæverbetydningen af forholdene hos den forælder, der er i hjemlan-det. Det er selvklart en betingelse, at denne forælder i alle hen-seender reelt er til stede.Derimod omtaler motiverne ikke problemerne med at oplysesagerne på dette punkt. Der vil foreligge udsagn fra herboendeom den anden forælders forhold, men ikke andre oplysninger.Den tidligere regering pålagde ansøger bevisbyrden. Den er ipraksis umulig at løfte, hvorfor den tidligere regering i afgørel-serne altid lagde til grund at forælderen i hjemlandet var tilstede og egnet.Det bør fremgå af motiverne at herboendes oplysninger omden anden forælders forhold skal lægges til grund, medmindreder er konkret anledning til at betvivle dem. …”Som det fremgår af afsnit 2.2.3, side 12, i den kommenterede høringsover-sigt vedrørende lovforslaget, som den 12. april 2012 er sendt til udvalget(UUI 2011-2012, L 150 – bilag 1), følger det af almindelige forvaltnings-retlige principper, at ansøgerens, dvs. barnets og den herboendes foræl-ders, oplysninger, som udgangspunkt lægges til grund for vurderingen afsagen. Det gælder også oplysninger om tidligere og/eller eventuel mang-lende kontakt med forælderen i hjemlandet. Den blotte oplysning om, atforælderen i hjemlandet fremover ikke vil tage vare på barnet, vil dog somudgangspunkt ikke blive tillagt selvstændig betydning ved myndigheder-nes vurdering, hvis oplysningen fremstår som værende indhentet til brugfor barnets ansøgning om opholdstilladelse.2