Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 150 , L 150 A , L 150 B
Offentligt
1116139_0001.png
1116139_0002.png
1116139_0003.png
Udlændingeafdelingen
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. maj 2012UdlændingelovkontoretHelene Bendtsen2012-960-0003414011
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende lovforslag nr. L150 om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om familie-sammenføring med børn), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- ogIntegrationspolitik har stillet til justitsministeren den 19. april 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Merete Milo
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-

tionspolitik vedrørende lovforslag nr. L 150 om ændring af udlændin-

geloven (Ændring af reglerne om familiesammenføring med børn):

”Er ministeren enig med Rådet for Etniske Minoriteter, der ihøringssvaret skriver, at et barn under 18 år ikke kan forventesat kunne overskue konsekvenserne af et længere ophold i for-ældrenes oprindelsesland, hvorfor en frivillig genopdragelses-rejse ikke bør kunne tale imod en ny opholdstilladelse?”

Svar:

Det følger af udlændingelovens § 17, stk. 2, at en opholdstilladelse, udover de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, bortfalder, når en mindreårig udlæn-ding har opholdt sig uden for landet i mere end 3 på hinanden følgendemåneder på genopdragelsesrejse eller andet udlandsophold af negativ be-tydning for skolegang og integration.En opholdstilladelse bortfalder automatisk (ex lege), når betingelserne iudlændingelovens § 17 er opfyldt.Formålet er at modvirke genopdragelsesrejser og andre udlandsophold afnegativ betydning for et barns skolegang og integration.Med lovforslaget foreslås det at indføre en klar regulering af, hvornår”barnets tarv” taler for at give en ny opholdstilladelse til et barn, hvis tidli-gere opholdstilladelse er bortfaldet pga. ophold i udlandet. Den foreslåedeændring af udlændingelovens § 9, stk. 18, indebærer, at det fremover bl.a.vil indgå i vurderingen af, om barnets tarv taler for at give en ny opholds-tilladelse, om årsagen til, at den oprindelige opholdstilladelse bortfaldt, varen genopdragelsesrejse mod barnets vilje.Som det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i ud-lændingelovens § 9, stk. 18, 3. pkt., vil det fremover blive tillagt særligvægt ved vurderingen af barnets tarv, om barnet har opholdt sig uden forlandet på en genopdragelsesrejse m.v. imod barnets vilje, eller om barnetfrivilligt og i overensstemmelse med sit eget ønske har forladt Danmarkfor at opholde sig i udlandet. I tilfælde, hvor barnet har opholdt sig udenfor landet imod sin vilje, vil dette tale for, at meddelelse af ny opholdstil-ladelse varetager hensynet til barnets tarv, hvis barnet har levet sine forma-tive år i og fortsat har netværk i Danmark. Det vil også gælde i de tilfælde,hvor barnet frivilligt er udrejst sammen med en eller begge sine forældre i2
den tro, at det alene var hensigten, at barnet skulle på en kortere ferierejse,men hvor det senere viser sig, at formålet med rejsen er genopdragelse, oghvor barnet således efterfølgende bliver efterladt i det pågældende landmed henblik herpå. I sådanne tilfælde vil opholdet reelt have været imodbarnets vilje, selvom barnet frivilligt rejste af sted.Den omstændighed, at et barn frivilligt er taget af sted, betyder således ik-ke i sig selv, at udlandsopholdet ikke skal betragtes som negativt for barnetog dets skolegang og integration.
3