Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
L 145
Offentligt
1118684_0001.png
1118684_0002.png
1118684_0003.png
1118684_0004.png
1118684_0005.png
1118684_0006.png
1118684_0007.png
1118684_0008.png
1118684_0009.png
1118684_0010.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen og Miljøenheden3. maj 2012Captia: 15555DOK 384932
TALEPUNKT
Tale til åbent samråd L145 - spørgsmål A iFolketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeritorsdag den 3. maj 2012, kl. 15.30

(Det talte ord gælder)

Samrådsspørgsmål APå baggrund af de seneste udmeldinger om, at der ikke fraNaturErhvervstyrelsen/Naturstyrelsen kan leveres tilstrækkeligt præcistkortmateriale over, hvor der skal være randzoner, bedes ministerenredegøre status for arbejdet med at tilvejebringe korrekt kortmateriale ogsine overvejelser herom, herunder om regeringen vil udskydeikrafttrædelse af reglerne om randzoner, herunder de foreslåede regler omoffentligheds adgang og forbud mod dyrkning af randzoner.
Svar:Indledning- Tak for lejligheden til at tage en drøftelse omrandzonerne.1
- Jeg er i forbindelse med lovbehandlingen af L145kaldt i samråd for at redegøre for status for arbejdetmed at tilvejebringe et korrekt kortmateriale og formine eventuelle overvejelser om at udskyderandzonelovens ikrafttræden.- Begrundelsen for at holde samrådet angives at være enudmelding om, at der ikke leveres et tilstrækkeligpræcist kortmateriale over, hvor der skal værerandzoner.- Lad mig indledningsvis minde om, at tilvejebringelsenaf det kortmateriale, der refereres til, er bestemt af oger en direkte følge af den randzonelov, der blevvedtaget under den tidligere regering.- Det har således intet at gøre med lovændringen iL145. Den oprindelige lov var en del af Grøn Vækstog med så mange andre aspekter ved Grøn Væksthavde man lige glemt at lave et virkelighedstjek.- Det bliver således min opgave at gennemføre dentidligere regerings lov. Den tidligere regering havdelagt op til, at problemerne med kortmaterialet skullevære landmandens problem. Det synes jeg ikke errimeligt. Derfor indfører jeg nu et fjumreår.- Af forslaget til lov om randzoner (L158) fremgår det,at kortgrundlaget skal anvendes til at beregne breddenpå randzonen.2
- Det er også forudsat, at landmanden på et kort kan sesammenfaldet mellem randzoner og arealer, dermodtager enkeltbetaling.- Endvidere fremgår det, at kortgrundlaget forventesforbedret i perioden frem til lovens ikrafttræden.- Det enkle svar på de rejste spørgsmål er, at detkortmateriale, som var forudsat i den vedtagnerandzonelov fra sidste år, forventes at blivetilvejebragt. Samtidig er det forventningen, at dettekan ske inden for den planlagte tidsfrist.- Når det er sagt, vil jeg også gerne understrege, atimplementeringen af randzoneloven forudsætter ogaltid har forudsat landmændenes medvirken.- Vi skal huske på, at randzoneloven bidragervæsentligt til opfyldelse af Danmarks miljømæssigeforpligtelser.- Svigter dette, skal der findes andre virkemidler, sommåske kan være mere byrdefulde for erhvervet.- Jeg og mine embedsmænd vil gøre vores yderste for atunderstøtte lovens gennemførelse.
- I det lys vil jeg i det følgende forsøge at skabe klarhedom, hvad kortmaterialet består af, hvad det skal
3
anvendes til og, hvordan det går med at tilvejebringedette kortmateriale.
Generelt om randzoner og kortmaterialet- Af den vedtagne randzonelov fremgår det, at der skaludlægges randzoner omkring alle åbne vandløb ogsøer større end 100 m2 i landzone.- Det er ikke NaturErhvervstyrelsen, der udpegerrandzonerne, men der stilles et vejledendevandløbskort til rådighed. Kortet, der er udarbejdet påbaggrund af oplysninger fra kommunerne, er etvejledende kort, hvor vandløbene og søerne kan ses.
- Udover vandløbskortet vil NaturErhvervstyrelsen ogsåstille et kompensationskort til rådighed.
Det vejledende vandløbskort- Det vejledende kort findes allerede på NaturErhverv-styrelsens hjemmeside og kan hjælpe landmanden tilat vurdere, hvor der skal etableres randzoner.- NaturErhvervstyrelsen vil i samarbejde medNaturstyrelsen, kommunerne og landmændeneløbende forbedre det samlede kortmateriale i denkommende tid. Der vil dog ikke blive tale om enegentlig høring om kortet. Høringen blev foretaget iforbindelse med L 158.- På baggrund af det vejledende vandløbskort, samtlandmandens viden om hans egen bedrift, skal han4
selv vurdere, hvor der skal udlægges randzoner. Erhan i tvivl, skal han spørge kommunen.
Kompensationskortet- NaturErhvervstyrelsen kommer således ikke med enkonkret udpegning af randzonerne, men ud over detvejledende kort over søer og vandløb kommer dermedio juli et såkaldt kompensationskort, som vildanne grundlag for udbetaling af kompensation.- Kompensation kan kun udbetales til arealer, som ogsåmodtager enkeltbetaling. Man modtager således sinalmindelige hektarstøtte og en kompensation oveni.- Kompensationskortet er NaturErhvervstyrelsenskortlægning af, hvor der er sammenfald mellemarealer berettiget til enkeltbetaling ograndzonearealerne.Der vil komme en proces omkring dette kort, hvoransøgere kan melde tilbage og kommentere kortetskorrekthed. NaturErhvervstyrelsen arbejder for, atdenne proces kan starte allerede i juli.Kortmaterialet- Jeg er bevidst om, at der er store ønsker ogforventninger til kortmaterialet.- Det er vigtigt at forstå, at det med den teknologi, somer til rådighed i dag, ikke er muligt at kortlæggevandløb på en sådan måde, at de er i fuldoverensstemmelse med definitionen i vandløbsloven.5
- Det vil heller ikke være muligt til næste år, eller åretefter igen for den sags skyld.- Når vandløb kortlægges, er dette et øjebliksbillede -baseret på et flyfoto – af, hvordan naturen ser ud.- Desværre er teknologien ikke indrettet således, at detsamtidig er muligt at afgøre, hvorvidt et giventvandløb er regelmæssig vandførende, som det erdefineret i vandløbsloven, og dermed omfattet afrandzoner.- Netop derfor kan kort over søer og vandløb aldrigvære andet end vejledende. Randzoner er et genereltvirkemiddel, og det vil ikke være muligt at foretageen specifik kortbaseret udpegning af randzonerne.Dette har heller aldrig været meningen.- Sådan har det fungeret i mange år, for eksempel iforbindelse med 2 meter bræmmerne, som var en turforbi Højesteret, og paragraf 3 områderne for densags skyld.
Kortmaterialets kvalitet- Der har i medierne været fremført, at kvaliteten afkortet over søer og vandløb skulle være ”bekymrenderinge”. Den slags udtalelser tager jeg naturligvisalvorligt.- På den baggrund har NaturErhvervstyrelsen fået Kortog Matrikelstyrelsen til at udtale sig omvandløbskortets kvalitet.
6
- Jeg kan oplyse, at ifølge Kort og Matrikelstyrelsen harkortlægningen en høj kvalitet og er den mest præciseog aktuelle officielle nationale kortlægning, derforetages i Danmark.- NaturErhvervstyrelsen har herudover anmodet enrådgivende ingeniørvirksomhed om at forholde sig tilspørgsmålet: Hvis der findes et vandløb på kortet,findes den tilsvarende terrænformation så også ivirkeligheden?- Vi afventer stadig den endelige rapport, men jeg erblevet oplyst om, at de foreløbige resultater viser, atca. 94 % af vandløbene på kortet også vurderes atrepræsentere vandløb i virkeligheden.- Ud af de resterende 6 % vurderes det, at en del afdisse er blevet rørlagt, og andre områder er blevetdrænet.- Jeg er glad for, at unøjagtighederne på kortet er indenfor et fuldt acceptabelt niveau.
Hvordan vil kortmaterialet blive anvendt?Af landmændene- På baggrund af det vejledende vandløbskort, samtlandmandens viden om hans egen bedrift, skal hansom sagt selv vurdere, hvor der skal udlæggesrandzoner.- Kompensationskortet er NaturErhvervstyrelsens budpå, hvor der er sammenfald mellem arealer berettigettil enkeltbetaling og randzonearealerne. Dette kort7
skal ansøgere af enkeltbetaling bruge til at beregnederes kompensation ud fra.Af myndighederne(NaturErhvervstyrelsen)- Vandløbskortet bygger på data fra andre myndigheder(Naturstyrelsen og kommunerne). Kortet bliverløbende opdateret.
- Det vil være den tidligere regering bekendt, at der vilske ændringer i vandløb i forhold til vandplanerne,eksempelvis skal rørlagte vandløb åbnes, hvilket vilgive anledning til nye randzoner, som også skalkortetlægges.- Det vejledende kompensationskort, der offentliggøresmedio juli, vil løbende blive opdateret afNaturErhvervstyrelsen.- På baggrund af kortmateriale om bl.a. vandløb,oplysninger fra Naturstyrelsen om 2 meter bræmmer,og oplysninger om arealer med marsklignendestruktur beregnes randzonens bredde.- Det er i forbindelse med NaturErhvervstyrelsensanvendelse af kortet meget vigtigt for mig at slå fast,at jeg ikke på nogen måde vil udsætte landmændenefor bødestraf, hvor der er rimelig tvivl, om lovensbestemmelser er overtrådt. F.eks hvis det i denkonkrete situation ikke er tilstrækkeligt klart, at etvandløb er omfattet af lovens regler. Denneadministrationspraksis vil blive fulgt frem tilseptember 2013. Det vil give landmanden en rimeligtid til at få afklaret tvivlsspørgsmål hos kommunen.- På tilsvarende vis vil jeg i de sager, hvor landmandenhar ansøgt om dispensation fra 5 pct. loftet væreindstillet på ikke at anvende bødestraf før8
NaturErhvervstyrelsen har truffet en afgørelse.- Med mindre der er tale om obstruktion.- NaturErhvervstyrelsens kontrol- og bødepraksis, somer ved at blive udarbejdet, vil afspejle dette.- De landmænd, der vælger at søge omrandzonekompensation skal selvfølgelig væreopmærksomme på, at EU-regler om fradrag af støtteunder alle omstændigheder skal anvendes i forhold tilarealer, hvor der er søgt om kompensation.
Afslutning- Sammenfattende vil jeg besvare de rejstesamrådsspørgsmål ved at sige, at det kortmateriale,som var forudsat i den vedtagne randzonelov,forventes at blive tilvejebragt, og at det ligeledes erforventningen, at dette kan ske inden for den planlagtetidsfrist.- Randzoneloven forventes derfor fortsat at kunne trædei kraft per 1. september 2012.- Jeg kan tilføje, at der endnu udestår at få tilvejebragtde relevante oplysninger om 2 meter bræmmer. Detteforventes også at være i orden til til tiden. Skulle detmod forventning ikke være muligt at tilvejebringe detnødvendige kortgrundlag tilstrækkeligt tidligt iforhold til lovens ikrafttræden, vil der blive truffetbeslutning om, hvordan dette så kan ske og i sidste9
ende om en evt. udsættelse af loven. Men der er viikke endnu.- Med disse forsikringer bør enhver landmand kunnesove roligt om natten.- Jeg vil sige, at hvis der i udvalget efter i dag fortsat erusikkerhed omkring kortmaterialet og detsanvendelse, vil jeg gerne invitere udvalget til enteknisk gennemgang. Her vil NaturErhvervstyrelsengennemgå metoden, hvormed man kortlæggervandløb, og de kvalitetsanalyser styrelsen har fåetudarbejdet.
10