Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. april 20122011-498
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. april 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L136 - Forslag til ændring af lov om jernbane og lov om offentligeveje (Afgifter, gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af uddannelses-steder m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraHenning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 9 :
Finder ministeren det hensigtsmæssigt, at en lille privatbane med måske 30-70ansatte skal betale det samme i gebyrer og afgifter, som langt større jernbane-virksomheder?Svar:
Nej, og det er også derfor, at det foreslås, at både gebyrer og afgifter er aktivi-tetsafhængige, hvilket betyder, at større jernbanevirksomheder skal betalemere i afgifter og gebyrer end mindre virksomheder med lavere aktivitetsni-veau.Afgiften består således dels af en grundafgift pr. sikkerhedscertifikat/-godken-delse og dels af en aktivitetsafgift, som afhænger af antallet af kørte tog-km. Desmå virksomheder kører langt færre tog-km end de større jernbanevirksomhe-der.Gebyrerne afhænger af, hvor mange nye køretøjer, infrastrukturprojekter mv.den enkelte jernbanevirksomhed/infrastrukturforvalter ønsker at anskaffesig/gennemføre. De små virksomheder har langt færre køretøjer og langt færreinfrastrukturprojekter mv. end de store virksomheder.Privatbanerne kompenseres desuden via DUT (det udvidede totalbalanceprin-cip), jf. mit svar på spørgsmål 4.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen