Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1114710_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. maj 20122011-498
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. april 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 136 - Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om of-fentlige veje (Afgifter, gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af ud-dannelsessteder m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 37 :

Finder ministeren, det er hensigtsmæssigt i flere svar, der relaterer til L 136, atdrage sammenligninger mellem de gebyrer, der findes på post- og luftfartsom-rådet, og de gebyrer, der tænkes indført på jernbaneområdet, al den stund, atpost- og luftfartsområdet er overskudsgivende aktiviteter, mens jernbaneområ-det nærmest er det modsatte?

Svar:

Nu kan man diskutere, hvor overskudsgivende luftfart og post er. Men det er engenerel tendens både i Danmark og i udlandet, at erhvervssektorer selv betalerfor eget tilsyn og kontrol.Luftfart og post nævnes som nogle af de sektorer, der selv betaler. Banker oglægemidler kunne nævnes som andre sektorer. Luftfart og post er imidlertidfremhævet, fordi de også henhører under mit ressortområde og administreresaf Trafikstyrelsen.Trafikstyrelsens gebyrer er uanset område underlagt de samme statslige regler.Det vil sige, at der skal opnås fuld dækning for omkostningerne til de pågæl-dende områder således, at der tilstræbes balance over en fireårig periode. Denuværende gebyrer på jernbaneområdet har hidtil ikke været omkostningsdæk-kende bl.a. grundet den tidligere regerings skattestop.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen