Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. maj 20122011-498
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. april 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 136 - Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om of-fentlige veje (Afgifter, gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af ud-dannelsessteder m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 32 :
I svar nr. 1 og 8 hedder det, at "udenlandske jernbanevirksomheder vil kunnespare penge ved at bruge den danske sikkerhedsmyndighed til at opnå godken-delser, som er gebyrbelagte i deres hjemland". Der bedes gjort rede for, hvor-vidt dette er en realistisk iagttagelse set i relation til forskellig strømstyrke, af-stande, ventetid på at få tildelt kanaler til de udenlandske jernbanevirksomhe-der, samt de omkostninger, som er forbundet med at sende jernbanemateriellettil Danmark.Svar:
Når Trafikstyrelsen udsteder f.eks. en typegodkendelse til et jernbanekøretøj,sker det i henhold til EU-regler, som bl.a. er nedfældet i Trafikstyrelsens god-kendelsesbekendtgørelser. Godkendelsen foregår i de fleste tilfælde ved skrift-lig dokumentation.Udenlandske virksomheder kan således godt søge om typegodkendelse i Dan-mark efter de fælleseuropæiske regler og på baggrund heraf søge om konkretibrugtagningstilladelse af køretøjet i et andet EU-land.Allerede i dag er der eksempler på, at Trafikstyrelsen modtager ansøgninger omgodkendelse af jernbanekøretøjer, hvor anvendelsesformålet ved ansøgnings-tidspunktet ikke er Danmark.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen