Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. april 20122011-498
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. april 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L136 -Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om offent-lige veje (Afgifter,gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af uddan-nelsesstederm.v.),som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 21 :
Hvad er argumentet for, at der fremover skal opkræves brugerbetaling for tilsynmed jernbaneområdet og drift af Jernbanenævnet?
Svar:
Forslaget om brugerfinansiering skal ses i lyset af, at den tidligere regering ale-ne har afsat midler til finansiering af Trafikstyrelsens jernbanesikkerhedsar-bejde og Jernbanenævnets opgaver frem til og med 2011. Hvis finansieringenikke opnås via gebyrer og afgifter, vil jernbanesikkerhedsarbejdet næppe kunnevidereføres på det hidtidige niveau, og det vil være nødvendigt at finde finansi-ering ved ekstraordinære besparelser på Transportministeriets øvrige drifts-budget.Jeg synes, at det er en bedre løsning at brugerfinansiere Trafikstyrelsens aktivi-teter vedrørende jernbanesikkerhed, blandt andet fordi den nuværende ord-ning, hvorefter godkendelser (f.eks. typegodkendelser) i det væsentlige er gratisfor jernbanevirksomhederne, gør det muligt for udenlandske jernbanevirksom-heder at bruge den danske sikkerhedsmyndighed til at opnå godkendelser, somer gebyrbelagte i deres hjemland. Både Sverige, Tyskland og Finland finansie-rer deres arbejde som jernbanesikkerhedsmyndighed via gebyrer og afgifter.Konsekvensen kan blive, at danske skattemidler bruges til at understøtte jern-banevirksomhed i udlandet.Brugerfinansiering vil endvidere medføre, at der i Trafikstyrelsen skabes enensartet finansieringsstruktur for aktiviteter af samme karakter, idet bl.a. luft-fartssikkerhed, posttilsyn og tilsyn med bilsyn i forvejen er brugerfinansieret.
Med venlig hilsenSide 2/2
Henrik Dam Kristensen