Kulturudvalget 2011-12
L 133
Offentligt
1116568_0001.png
1116568_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
8. maj 2012
Folketingets Kulturudvalg har den 30. april 2012, efter ønske fra Folketingets Kultur-udvalg, stillet mig følgende spørgsmål, nr. 27 (Lov nr. 133), som jeg hermed skal besva-re.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere notatet fra Folkekirkelige Organisationers Fællesudvalg,jf. L 133 - bilag 6.

Svar:

Dette spørgsmål vedrører den del af lovforslaget, som omhandler den nye model for for-deling af de almennyttige tipsmidler.I det følgende kommenteres de negative konsekvenser, som Folkekirkelige Organisatio-ners Fællesudvalg mener, at lovforslaget har.1. Budget-usikkerhed for modtagerorganisationerneFormålet med dette lovforslag er udelukkende at videreføre den overordnede formåls-fordeling af de almennyttige tipsmidler, og at midlerne fremadrettet fordeles af de mi-nisterier, der har ansvar for og dermed indsigt i det pågældende område.Det vil være op til det enkelte ministerium at beslutte, hvordan deres andel af de al-mennyttige tipsmidler skal fordeles. Der er dog intet til hinder for, at de nye ressortmi-nisterier helt eller delvist kan fastholde gældende fordelingsniveau, afhængigt af ansø-gerkredsen.2. Civilsamfundets fratages kompetence til at prioritere og skabe nytIntentionen med lovforslaget er at sikre, at de formål, som de almennyttige tipsmidlerhidtil er blevet fordelt inden for, videreføres. De områder, som hidtil har fået tipsstøttevil således også fremadrettet have mulighed for at modtage tipsmidler.3. Afskaffelse af den objektive modelDen nye model sikrer, at de almennyttige tipsmidler, fremadrettet fordeles af de mini-sterier, der har ansvar for og dermed indsigt i det pågældende område. Ansøgere vil så-
Dok. nr. 1343120
Side 2
ledes fremadrettet blive vurderet af de ministerier, under hvis ressort det ansøgte for-mål henhører.4. Problemer vedr. puljen til religion og missionsarbejdea. Ministeriet for Ligestilling og Kirke får med lovforslaget ansvaret for den del af kate-gorien ”Religion og Missionsarbejde” som omfatter de folkekirkelige og frie folkekirkeli-ge organisationer, idet ministeriets ressortansvar vedrører de folkekirkelige organisati-oner. På den baggrund anses det for mest hensigtsmæssigt at Ministeriet for Ligestil-ling og Kirke fremadrettet varetager fordelingen af tipsmidler inden for de formål, somvedrører deres eget ressortområde.b. Ministeriet for Ligestilling og Kirke får med lovforslaget ansvaret for de folkekirkeli-ge og frie folkekirkelige organisationer, mens Kulturministeriet bibeholder ansvaret forfordelingen og administrationen af tilskud til de øvrige trossamfund.c. Lovændringen foreslår at de almennyttige tipsmidler fremadrettet fordeles af de mi-nisterier, der har ansvar for det pågældende område, som foreningerne søger inden for.Hvis foreninger således søger tipsmidler til driftsstøtte, skal de rette henvendelse til detministerium, under hvis ressort organisationens formål henhører. Hvis en forening sø-ger projektstøtte, er projektets formål afgørende for, hvilket ressortministerium mansom forening skal søge tipsmidler fra. Hvis en forenings ansøgning vedrører flere for-mål, er der intet til hinder for, at man sender ansøgningen samtidigt til de ministerier,der er relevante for det pågældende formål.
Uffe Elbæk