Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 130
Offentligt
1109701_0001.png
1109701_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
25-04-2012I forbindelse med behandlingen af (L 130) Forslag til Lov om ændring aflov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lovom uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere tekniskeksamen (htx) og lov om private gymnasieskoler, studenterkurser ogkurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser) (Fleksibelt klasseloftpå 28 elever i de gymnasiale fuldtidsuddannelser) har Folketingets Børne-og Undervisningsudvalg i brev af 13. april 2012 stillet mig følgendespørgsmål:Spørgsmål 1:”Kan ministeren oplyse, hvor mange elever og kursister, der som følgeafstandskriteriet, ville være blevet henvist til et alternativt udbudssted,hvis fleksibelt klasseloft havde været gældende for 2011-12, og dermedmåtte have tålt en transporttid på op til 5 kvarter hver vej mellem bopælog udbudssted?”Svar:Det er ikke muligt for mig at besvare det stillede spørgsmål, idet ministe-riet ikke ligger inde med oplysninger om ansøgerne og deres bopæls-adresse.Fordeling af elever på de gymnasiale fuldtidsuddannelser er en omfatten-de proces, der varetages decentralt af de enkelte institutioner og - for såvidt angår de almengymnasiale uddannelser - desuden af fordelingsud-valgene. De oplysninger, der ville kunne danne grundlag for en detaljeretbesvarelse af spørgsmålet, ligger således decentralt, og det desuden vilkræve, at elevfordelingen for 2011 skal genbehandles, men med anven-delse af de nye regler, hvis spørgsmålet skal besvares fuldt ud. Det vilsåledes være en ganske omfattende opgave for dels de enkelte institutio-ner, dels fordelingsudvalgene og de sekretariater, der bistår fordelingsud-valgene med opgaven med at fordele eleverne.
2Hertil kommer, at man ikke ville kunne tage højde for de adfærdsæn-dringer, der ville have forekommet hos ansøgerne, hvis de havde kendttil klasseloftet, da de ansøgte i 2011.Jeg har derfor ikke fundet det hensigtsmæssigt at pålægge disse instanserdenne opgave på et tidspunkt, hvor de i forvejen har meget travlt med atforestå elevfordelingen for de nuværende ansøgere til de gymnasiale ud-dannelser, ligesom resultatet ikke nødvendigvis ville give et relevant bil-lede af denne hypotetiske situation.
Med venlig hilsen
Christine Antorini