Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 128
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
09-05-2012I forbindelse med behandlingen af (L 128) Forslag til Lov om ændring aflov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse oglov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser (Digitalkommunikation i sager om specialpædagogisk støtte) harBørne- og Undervisningsudvalget efter ønske fra Rosa Lund (EL) i brevaf 24. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 1:”Vil ministeren i fortsættelse af 1. behandling uddybende skriftligt kom-mentere høringssvaret fra Danske Handicaporganisationer?”Svar:Danske Handicaporganisationer anfører i sit høringssvar, at det medlovforslaget bør tilstræbes, at den digitale kommunikation kan benyttes afalle – også de personer med handicap, der bruger kompenserende hjæl-pemidler, når de kommunikerer digitalt. Den digitale kommunikationskal være tilgængelig for mennesker med handicap og leve op til de stan-darder og retningslinjer, der findes for tilgængelighed for mennesker medhandicap, herunder bl.a. internationale retningslinjer for tilgængeligehjemmesider og formater. Der henvises til standarder beskrevet af Digi-taliseringsstyrelsens kompetencecenter IT for alle.Jeg kan oplyse, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen i den digitale kommuni-kation omkring sager vedrørende specialpædagogisk støtte følger de al-mindelige normer inden for offentlig forvaltning og anvender standard-leverandører til e-boks.Det vil ikke være økonomisk forsvarligt, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsenselv udvikler en særlig digital løsning til at sende afgørelser om special-pædagogisk støtte til elevers og studerendes e-boks. Styrelsen køber der-for produktionen af brevene til e-boks hos en ekstern leverandør. Styrel-sen anvender for tiden KMD til at løse opgaven.
2Det er styrelsens vurdering, at funktionaliteten er vigtigere end anvendel-sen af en bestemt standard i forhold til den enkelte bruger med funkti-onsnedsættelse. Det væsentlige er, at afgørelserne kan læses af elever ogstuderende med funktionsnedsættelser, når der anvendes almindeligehjælpemidler som for eksempel forstørrelsesprogrammer, skærmlæsereeller oplæsningsprogrammer. Styrelsen foretager således en samlet vurde-ring, når der vælges løsning.Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen er opmærksom på, at der kan opstå et ef-terslæb i forhold til kompenserende programmer i forbindelse med op-datering af standard it-løsninger. Styrelsen er i løbende dialog med sineleverandører herom for at afbøde følgerne for elever og studerende.Med hensyn til uddannelsessøgende, der ikke kan anvende digitale løs-ninger eller for eksempel almindelige breve, findes løsningen i et samar-bejde med uddannelsesstedet, som vil kunne formidle afgørelsen til ele-ven eller den studerende.
Med venlig hilsen
Christine Antorini