Skatteudvalget 2011-12
L 12
Offentligt
Nedenfor er anført Post Danmarks foreløbige bemærkninger til de overordnede praktiske proble-mer, der kan være forbundet med en vedtagelse af L12/2011.Samlede partier af enkeltforsendelser
Der kan indgås en aftale med afsender om en samlet indfortoldning.Der vil i princippet ikke være noget problem med denne løsning, men de almindelige regler om im-port af varer fra tredjelande synes at medføre, at afsenderen i så fald skal være etableret i Danmarkeller have en momsagent i Danmark, der hæfter for momsen over for SKAT.Det vil som oftest medføre øgede omkostninger for afsender at være etableret i Danmark eller haveen momsagent i Danmark, og lovforslaget vil således typisk ramme de små udgivere, som enten ik-ke sender store partier, men enkeltforsendelser, eller ikke har råd til at være repræsenteret i Dan-mark/have en momsagent. Alternativt vil de forøgede udgifter blive væltet over på forbrugerne, somkommer til at betale en højere pris til udgiveren end hidtil.Det er typisk ikke et alternativ at købe magasinet i løssalg, da prisen for et magasin i løssalg er mar-kant højere end ved tegning af fast abonnement. Det er heller ikke sikkert, at de magasiner, der kø-bes over nettet, rent faktisk kan findes i almindeligt løssalg i hele landet.Enkeltforsendelser
I tilfælde, hvor der ikke er indgået aftale om samlet indfortoldning, fordi forsendelserne regelmæs-sigt fremsendes i meget få eksemplarer, vil Post Danmark modtage disse som enkeltforsendelsersammen med al øvrig post.For at Post Danmark kan identificere disse forsendelser skal afsenderkunden i afsenderlandet påsæt-te en CN22 label på magasinerne, hvoraf forsendelsens indhold og magasinets faktiske værdi(=salgspris) fremgår. Afsenderkunden skal i den forbindelse have fuldt kendskab til, hvilke reglerder gælder i Danmark.Der er flere problemer forbundet hermed, da den udenlandske afsender dermed pålægges at vurdereefter danske regler:1. Om der overhovedet er tale om et magasin, idet definitionen af magasiner giver anledning tiltvivl, da lovteksten er upræcis og ikke afgrænser magasiner fra for eksempel Direct Mails.2. Om der er tale om en privat modtager, som er omfattet af reglerne. .
Udmøntelse i praksis
Hvis forsendelserne alligevel sendes, skal Post Danmark fratage magasinerne til toldbehandling.Hvis der er påsat en CN22, vil det ikke give anledning til voldsomme problemer udover, at PostDanmarks arbejdsbyrde ved toldbehandling vil blive markant forøget.Problemet opstår, når der ikke er påsat korrekt CN22, eller at oplysningerne på CN22 enten er man-gelfulde eller ikke er korrekte.Her vil Post Danmark i princippet skulle kontrollere samtlige forsendelser, der giver indtryk af atvære potentielle magasiner, afgøre om modtageren er privat eller erhverv og skønsmæssigt fastsætte
forsendelsens værdi. Dette er en voldsomt omfattende opgave, idet Post Danmark vil skulle kontrol-lere samtlige forsendelser, der modtages fra ikke-EU lande. Post Danmark modtog i 2010 ca. 21mio. stk. magasiner og tidsskrifter fra udlandet, og det anslås skønsmæssigt, at ca. 9 mio. ankommerfra ikke EU-lande.Herudover vil det være meget svært i praksis at fastslå, om der er tale om et magasin eller f.eks. enDirect Mail, som i mange tilfælde ikke adskiller sig i udseende og form fra magasiner, men udgørreklamemateriale, som sendes til en modtager i Danmark uden vederlag. Mange af disse forsendel-ser sendes folieret på samme måde som magasiner, og det vil i praksis være nær ved umuligt at fo-retage denne sondring, hvorfor en række modtagere af reklamemateriale må forvente at blive kaldtpå posthuset for at modtage en opkrævning af importgebyr og moms på en forsendelse, som ikke eromfattet af reglerne. Post Danmark vil i disse situationer have foretaget unødvendige ekspeditionertillige med behandling af de berettigede klagesager, der måtte komme.Dernæst kan det i praksis være særdeles vanskeligt at afgøre, hvornår der er tale om en privatpersonhhv. en virksomhed m.v. Hvis f.eks. en læge abonnerer på f.eks. et amerikansk fagtidsskrift, vil detefter bestemmelsens ordlyd være helt afgørende for den momsmæssige behandling, om magasinetstiles til lægen personligt eller til den klinik/hospital m.v., hvor vedkommende arbejder. Dette vilgøre sig gældende for en lang række faglitteratur og i det hele taget for magasiner, der sendes tilmodtagerens arbejdsplads.Det vil udgøre en meget væsentlig meromkostning og medføre væsentlig forsinkelse af posten ogderaf ikke-opfyldelse af Post Danmarks kvalitetsmål, hvis Post Danmark skal kontrollere, om enangivelse af A/S, I/S m.v. er korrekt. Hvis der er angivet en erhvervsmodtager på forsendelsen, vilder derfor ikke ske en momsopkrævning.Endelig kan det - hvis værdien ikke er oplyst på forsendelsen - være meget vanskeligt at fastslå,hvilken pris abonnenten reelt har betalt for det pågældende magasin og dermed at fastslå det korrek-te momsgrundlag.Abonnementspriser adskiller sig i stor udstrækning fra den vejledende udsalgspris og varierer ogsåafhængig af bindingsperiode m.v. og dette har som konsekvens, at afsenderen i princippet skal in-formere Post Danmark om hver enkelt kundens abonnementsforhold. Det er Post Danmarks opfat-telse, at dette ikke kan håndteres i praksis, og der vil derfor være en betydelig risiko for, at PostDanmark fejlagtigt pålægger moms efter den vejledende udsalgspris - i stedet for kundens abonne-mentspris.Når Post Danmark pålægger moms på forsendelsen, tillægges et gebyr på 160 kr., inklusiv moms.Kunden vil skulle hente magasinet og betale importgebyret og momsopkrævningen for at få udleve-ret forsendelsen på posthuset, idet Post Danmark hæfter for momsen overfor SKAT.Post Danmark imødeser i den forbindelse også at skulle behandle et meget stort antal klager, idetkunderne ikke vil have forståelse for proportionaliteten mellem den moms, som kunden skal betale,og Post Danmarks gebyr for toldbehandling.Samtidig imødeser Post Danmark, at kunden ofte vil anfægte værdifastsættelsen som ukorrekt,hvilket vil medføre øgede omkostninger til korrektioner m.v.
---o0o---Samlet set vil lovinitiativet forventeligt påføre Post Danmark betydelige meromkostninger til told-behandling, posthusekspeditioner og håndtering af klagesager.Det er Post Danmarks opfattelse, at lovforslaget reelt vil betyde, at der ikke længere vil blive sendtfysiske magasiner fra udgivere i ikke-EU lande til Danmark, men at visse udgivere i stedet enten vilflytte deres produktion til EU lande med lavere trykomkostninger end Danmark (for eks. Litaueneller Polen), eller at danske kunder i stedet vil blive tilbudt et elektronisk abonnement.En række afsenderkunder vil endvidere med stor sandsynlighed vælge slet ikke at udbyde magasi-ner til danske abonnenter, og den målsætning, der står skrevet i UPU konventionen (Universal Po-stal Union) om fritagelse af bøger, aviser og magasiner for ”customs duty” af hensyn til den kultu-relle værdi heraf, synes således ikke at være iagttaget.Det fremgår således af UPU konventionen (Letter Post Manual, Berne 2009, artikel 18, Commen-tary 18.4), som den danske stat har tiltrådt, at”DOs undertake to use their good offices with the ap-propriate national authorities to ensure that books, catalogues, newspapers and periodicals shallnot, in view of their cultural value, be subject to customs duty (recommendation C 4/Ottawa 1957)”.Customs duty skal i denne henseende forstås i bred forstand som ”allimport duties and chargesthat customs DOs are responsible for collecting in application of the national legislations of eachcountry.”