Socialudvalget 2011-12
L 106
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 21. maj 2012
/ J.nr. 2012 - 3612
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 16. maj 2012følger hermed social- og integrationsministerens svar på spørgsmål nr.47 til L 106: Forslag til lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelseog opløsning, lov om ægteskabets retsvirkninger og retsplejeloven ogom ophævelse af lov om registreret partnerskab (Ægteskab mellem topersoner af samme køn).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af udvalget Eyvind Ves-selbo (V).
Spørgsmål nr. 47:”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der skal indeholdeen ophævelse af forbuddet mod at to personer af samme køn kan vies, så-ledes at det herefter vil være muligt for to personer af samme køn at bliveborgerligt eller kirkeligt viet. Vielsesmyndigheden tager på denne baggrundstilling til, om man ønsker at gøre brug af denne mulighed, og hvordan den igivet fald skal udføres.Forslaget skal sikre, at det ikke er Folkekirken, som institution, der skal for-holde sig til vielse af to personer af samme køn, men alene den enkeltepræst. Der ønskes en udformning, der indebærer, at den enkelte folkekirke-præst stilles frit med hensyn til vielse af to personer.Herudover udbedes ministerens kommentarer til et sådant ændringsforslag.”Svar:Da et sådant ændringsforslag vedrører Folkekirkens forhold og dermed detsamtidig fremsatte forslag L 105: Forslag til lov om ændring af lov om med-lemskab af folkekirken, kirkelig betjening og sognebåndsløsning har jeg bedtministeren for ligestilling og kirke om at forholde sig til spørgsmålet.Ministeren for ligestilling og kirke har oplyst følgende:”Samtidig med fremsættelse af L 106 har jeg fremsat L 105 Forslag tillov om ændring af lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig betje-
2
ning og sognebåndsløsning (Præsters ret til at undlade at vie to per-soner af samme køn m.v.).Med dette lovforslag sikres præster i folkekirken en ret til at undlade atvie to personer af samme køn. Tilsvarende sikrer lovforslaget, at enpræst der ikke ønsker at medvirke til en kirkelig velsignelse af et bor-gerligt indgået ægteskab mellem to personer af samme køn, får ret tilat undlade at medvirke hertil. Lovforslaget er i overensstemmelse medden frihedstradition, der allerede eksisterer i folkekirken.Folkekirken, som institution, har ikke ét organ, som kan forholde sig tilægteskabslovgivningen, herunder vielse af to personer af samme køn.Det er Folketingets kompetence. Det er derfor Folketinget, der beslut-ter, om ægteskab skal kunne indgås mellem to personer af sammekøn.Regler om fremgangsmåden ved vielse i folkekirken og ved borgerligvielse fastsættes af henholdsvis ministeren for ligestilling og kirke ogsocial- og integrationsministeren. Dette fremgår af § 20, stk. 3, 1. pkt.,i ægteskabsloven.Indgåelse af ægteskab i folkekirken sker ved brug af et autoriseret ri-tual. Dette er i overensstemmelse med den retssædvane, der eksiste-rer i folkekirken, hvor gudstjenesten og de kirkelige handlinger afviklesved brug af autoriserede ritualer, der er fælles for kirken som sådan.De eksisterende ritualer for vielse og velsignelse af borgerligt indgåetægteskab forudsætter, at ægteskabet indgås mellem mand og kvinde.Jeg har derfor anmodet biskopperne om at forestå arbejdet med udar-bejdelse af et nyt ritual for vielse af to personer af samme køn og etnyt ritual for velsignelse af et borgerligt indgået ægteskab mellem topersoner af samme køn. Jeg vil på baggrund af dette arbejde udvirke,at ritualerne autoriseres ved kongelig resolution.Jeg finder det på den baggrund overflødigt med et ændringsforslagmed det omhandlede indhold, idet en vedtagelse af L 105 som nævntvil betyde, at den enkelte præst får frihed til at beslutte, om vedkom-mende vil medvirke til den kirkelige handling. Præstens frihed er såle-des efter min opfattelse allerede tilstrækkeligt sikret med de fremsattelovforslag.”
Karen Hækkerup/ Malene Vestergaard