Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 104
Offentligt
1103410_0001.png
1103410_0002.png
1103410_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K.
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:
13. april 2012UdlændingelovkontoretDorte L. Kjærgaard2012-0032-0155
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 63 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløs-ning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelseaf persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang tilelektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumko-deksen m.v.) (L 104), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-grationspolitik har stillet til justitsministeren den 30. marts 2012.
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 63 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (Ny balance i reg-

lerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af persondatalo-

vens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang til elektronisk

sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen

m.v.) (L 104) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-

onspolitik:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. marts2012 fra Ægteskab Uden Grænser, jf. L 104 – bilag 7.”

Svar:

Jeg har ikke mulighed for at kommentere den konkrete sag, som ÆgteskabUden Grænser henviser til i deres henvendelse af 28. marts 2012.I forhold til fortolkningen af EU-Domstolens dom af 8. marts 2011 iZambrano-sagen (sag nr. C-34/09) kan jeg generelt henvise til Juridisk for-tolkningsnotat af 11. maj 2011, som er offentliggjort på Udlændingestyrel-sens hjemmeside www.nyidanmark.dk.Notatet er fremsendt til Integrationsudvalget den 19. maj 2011 (Alm.del –bilag 152).Som det fremgår af fortolkningsnotatet, lægger EU-Domstolen i Zambra-no-dommen konkret vægt på følgende momenter, som indgår i vurderin-gen af, hvorvidt medlemsstaterne – under henvisning til unionsborgerska-bet – skal tildele opholdsret til en tredjelandsstatsborger i den medlemsstat,hvor den pågældendes mindreårige børn bor:Begrænsningen i opholdsretten er rettet mod en forælder til et mindre-årigt unionsborgerbarn.Forælderen er tredjelandsstatsborger.Forælderen opholder sig og forsørger det mindreårige unionsborger-barn i den medlemsstat, hvor barnet bor og er statsborger.Begrænsningen i opholdsretten skal have den virkning, at det mindre-2
årige unionsborgerbarn reelt fratages den effektive nydelse af kerne-indholdet i unionsborgerskabet.Ved afgørelsen af konkrete sager inddrager Udlændingestyrelsen og Ju-stitsministeriet de ovenfor nævnte kriterier i vurderingen af, om der skalgives opholdstilladelse til en tredjelandsstatsborger på baggrund afZambrano-dommen.I forhold til det anførte om en dansk statsborger, som har udøvet retten tilfri bevægelighed i et andet EU-land som selvforsørgende, og som ved til-bagevenden til Danmark søger om familiesammenføring efter de EU-retlige regler om fri bevægelighed, kan jeg oplyse, at ret til familiesam-menføring efter EU-retten i en sådan situation er betinget af, at den danskestatsborger råder over sådanne midler eller indtægter til sit og sine fami-liemedlemmers underhold, at de pågældende efter en konkret vurderingikke kan antages at ville falde det offentlige til byrde.Det forhold, at den danske statsborger efter sin tilbagevenden til Danmarktager lønnet beskæftigelse, betyder ikke, at den pågældende er arbejdstageri medfør af direktiv 2004/38/EF (opholdsdirektivet), idet opholdsdirektivetalene finder anvendelse, når en EU-borger rejser til eller tager ophold i enanden medlemsstat end den, hvor vedkommende er statsborger, jf. op-holdsdirektivets artikel 3.Når en dansk statsborger vender tilbage til Danmark efter at have væretselvforsørgende i et andet EU-land, kan den pågældende derfor alene opnåfamiliesammenføring i Danmark efter EU-retten, når den pågældende fort-sat opfylder betingelserne for at være selvforsørgende i Danmark. Dettefølger af en fortolkning af EU-Domstolens retspraksis (sagerne C-370/90,Singh, og C-291/05, Eind).
3