Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 104
Offentligt
1103470_0001.png
1103470_0002.png
1103470_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K.
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:
13. april 2012UdlændingelovkontoretDorte L. Kjærgaard2012-0032-0155
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløs-ning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelseaf persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang tilelektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumko-deksen m.v.) (L 104), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-grationspolitik har stillet til justitsministeren den 16. marts 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (Ny balance i reg-

lerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af persondatalo-

vens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang til elektronisk

sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen

m.v.) (L 104) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-

onspolitik:

”Er det korrekt, som anført i høringssvar fra Foreningen af Ud-lændingeretsadvokater (side 2), at ”arbejde i en forretning ikketæller med, hvis denne forretning er et pizzeria”, når det gældervurderingen af, om et arbejde har en særligt integrationsfrem-mende karakter?”

Svar:

Den foreslåede ændring af § 9, stk. 7, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 11,indebærer, at de forskellige momenter, der indgår i tilknytningsvurderin-gen, skal indgå med samme vægt i vurderingen, som de gjorde før ikraft-trædelsen af lov nr. 601 af 14. juni 2011.Af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, fremgår der bl.a. følgende:”Forhold som den herboendes ægtefælles uddannelse og arbejde kan for-korte kravet til varigheden af den herboendes ophold.Har den herboende ægtefælle haft mindst 7-8 års fast arbejdsmarkedstil-knytning – uanset beskæftigelsens karakter – vil dette være et moment, somtaler for at anse den herboende for at have opnået en væsentlig tilknytningtil Danmark før 12 års ophold. Har den herboende ægtefælle gennemmindst 4-5 år haft en fast integrationsfremmende arbejdsmarkedstilknyt-ning, dvs. beskæftigelse, som indebærer en væsentlig kontakt og kommuni-kation på dansk med kollegaer og f.eks. kunder, vil dette ligeledes være etmoment, der taler for, at den herboende anses for at have opnået en væ-sentlig tilknytning til landet før 12 års ophold. Karakteren af en sådan ar-bejdsmarkedstilknytning adskiller sig således fra den type beskæftigelse,som efter 7-8 års fast arbejdsmarkedstilknytning kan føre til fravigelse afudgangspunktet om mindst 12 års ophold. Der stilles således højere kravtil indholdet og karakteren af den kommunikation, der foregår på dansk tilf.eks. kollegaer og kunder for, at det kan føre til, at den herboende ægte-fælle allerede efter 4-5 års beskæftigelse skal kunne anses for at have denstørste tilknytning til Danmark.
2
Ved vurderingen af, om den herboendes ægtefælles arbejdsmarkedstilknyt-ning kan føre til, at den pågældende før 12 års ophold med opholdstilla-delse i Danmark kan anses for at have opnået en væsentlig tilknytning,skal der således lægges vægt på, om det pågældende arbejde er særligtegnet til at medvirke til den herboendes integration i Danmark. Det indgåri vurderingen, om arbejdsmarkedstilknytningen har været fuldtidsbeskæf-tigelse og uafbrudt gennem årene, og/eller det har været en arbejdsmar-kedstilknytning præget af kortvarige ansættelser hos skiftende arbejdsgive-re. Eksempelvis kan deltidsarbejde med ufaglært arbejde igennem 7-8 årsåledes ikke i sig selv medføre, at den herboende kan anses for at have op-nået en væsentlig tilknytning til Danmark.”Som det fremgår, vil den herboende ægtefælle efter 7-8 års fast arbejds-markedstilknytning – uanset beskæftigelsens karakter – kunne anses for athave opnået en væsentlig tilknytning til Danmark, hvis der samtidig harværet tale om fuldtidsbeskæftigelse. Dette omfatter således også f.eks.ufaglært arbejde, herunder arbejde i et pizzeria.Hvis beskæftigelse efter 4-5 års ansættelse skal kunne føre til, at den her-boende allerede på dette tidspunkt skal kunne anses for at have en væsent-lig tilknytning til Danmark, stilles der, som det fremgår af bemærkninger-ne til lovforslaget, højere krav til indholdet og karakteren af den kommu-nikation, der foregår på dansk til f.eks. kollegaer og kunder, end i forholdtil beskæftigelse, der efter 7-8 år kan føre til, at tilknytningskravet kan an-ses for opfyldt. Daglig samtale med kollegaer og f.eks. den almindeligekundekontakt i detailhandlen vil således ikke i sig selv kunne føre til, attilknytningskravet vil kunne anses for opfyldt efter 4-5 års ansættelse.
3